lørdag 20. juni 2009

Kjentmannsmerket: Finnvollen, Skjerpeløkka og Brennberget 441

Som nyfrelst kjentmannsmerke-jeger satte jeg meg som mål å finne intet mindre enn 3 poster idag. Greit å samle enkelte poster, spesielt siden noen av postene ikke står så langt ifra hverandre. Ved å planlegge ruten kunne jeg få meg en fin og lang tur og samtidig ta med meg disse postene på veien.

Jeg tok bussen opp til Skar innerst i Maridalen, som jeg hadde satt som utgangspunkt for ruten. Herfra gikk jeg opp veien som går på øst-siden av Skarselva opp til Øyungen. Første post på ruten ligger ikke langt unna Tømte, så fra Øyungen tar jeg stien som går der skisporet går opp til Tømte og Kalvsjøen. Ingen rød-merkete stier uten vått terreng eller myr, så noen knøttsmå sidespor utenfor stien må til.

Fra stien kommer jeg inn på veien som går mellom Rottungen og Movatn. Kjentmannsmerke-posten skal ligge i nærheten av Finntjern som ligger rett ved denne veien, så jeg følger den videre i retning av Movatn. Jeg finner posten (Finnvollen) som er plassert ved siden av det som fra før skal ha vært en låvebro. Dette skal ifølge heftet ha vært en lensmannsplass i 1707 og 1801, uten at de helt vet hva det skal bety, mest sannsynlig skal dette ha vært en gammel finneplass.

Neste post skal ligge i nærheten av Ørfiske, og fra veien kommer jeg innpå en blå-merket sti mot Ørfiske og bla Fredrikstad Gård. Det virker ikke som at det er mange som går denne stien, den virker litt igjenngrodd og har høye gress på begge sider, noe som gjør at buksene mine får gjennomgå og blir våte. Burde kanskje ha vurdert å gått kjerreveien som går der istedet.
Men fra Fløyta blir stien bedre og ganske fin over til Fredrikstad Gård.
Da er jeg ved Ørfiske, nå gjenstår det bare å finne posten.

Denne posten heter Skjerpeløkka, men stedet ble før kalt for Kalkskjerpet eller bare Skjerpet ifølge heftet. Her ble det før gjort uttak av kalkstein, derav det gamle navnet. Posten finner jeg ved siden av det som skal være restene av kalkovnen fra bruddet der. Her møtte jeg også en annen vandrer som var ute for å finne poster til kjentmannsmerket.

Tid for lunsj og jeg finner meg et knøttlite tjern ikke langt unna posten. Får ikke lange pausen da tunge regnskyer driver inn. Det tordner på begge kanter.
Neste post ligger i Lillomarka så jeg setter kurs mot Sinober. Jeg følger veien fra Ørfiske ned mot Movatn. Fra Movatn følger jeg den blå-merkete stien til Sinober, det begynner å regne mye idet jeg kommer fram dit. Benytter da anledningen til å ta en liten pause, hvor jeg inntar en bolle og to kopper te (de har gratis påfyll).

Posten jeg skal fram til ligger på den høyeste 'toppen' i Lillomarka, nemlig Brennberget.
På kartet er det ikke avmerket noen sti opp dit, så her må jeg tenke på hvordan jeg best mulig kan komme meg opp dit. Det blir til at jeg går sørover ned til Sørskogen og går opp mot toppen derfra. På dette tidspunktet har jeg blitt gjennomvåt på beinene, skoene mine trenger nok å impregneres på nytt.

Jeg finner ihvertfall posten etter å ha rotet litt frem og tilbake. Utsikten fra posten er derimot ikke så veldig imponerende, den er skjult bak trærne. Men på vei ned igjen går jeg forbi et jakttårn som ligger ikke langt unna toppen, fra den er det fin utsikt.

Målet mitt er nådd, jeg har tatt de tre postene jeg hadde lagt opp til og jeg er godt fornøyd. Det er på tide å sette foten hjemover. Det er fortsatt et stykke igjen og gå.
Fra Sørskogen tar jeg stien som går forbi Fugleleiken og ned mot Maridalsvannet og Kjelsås.
Det er tydelig at det også har haglet en god del, for i enkelte partier virker det som at det har snødd.

Ruten: Skar - Øyungen - Finntjern - Ørfiske - Movatn - Sinober - Sørskogen - Brennberget - Kringler - Maridalsvannet - Kjelsås.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg