mandag 20. juli 2009

Trollheimen (Del 5): Jøldalshytta - Gjevilvasshytta

Dag 5 (Fredag 17.07): Jøldalshytta - Gjevilvasshytta

Siste dagen på turen, mine fem dager i Trollheimen går mot slutten. Ruten går tilbake til Gjevilvasshytta, hytta jeg startet turen fra. Dagens etappe er en enkel etappe, få og ikke så bratte stigninger. Det er mange andre som starter omtrent likt ut som meg fra Jøldalshytta og, nesten kø.

Det er grått vær når jeg starter, men skyene virker ikke truende der de ligger som ett grått slør over himmelen. Etter å ha gått langs veien et kort stykke tar stien av og går opp i en slak stigning på øst-siden av Gråfjellet. Den første 'bratte' stigningen kommer først når stien går opp mot Skrikhøa. Det er fint her, men ikke noe spesielt særegent med denne delen av ruten. En får følelsen at dette mer er en transport-etappe. Lett terreng så en går fort.

Bro over Minnilla.

Når jeg kommer ned i Minnilldalsglupen, der man krysser Minnilla over en bru, finner jeg en plass som tydelig har blitt brukt som rasteplass før. Når jeg er nede ved bruen for å hente vann så møter jeg på to vandrere som jeg også møtte på Trollheimshytta, de har gått om Gjevilvasshytta og skal nå tilbake til Jøldalshytta. Ikke lenge etterpå får jeg også selskap ved rasteplassen, så lunsjen blir inntatt sammen med noen andre jeg har møtt på turen. Jeg tar meg imidlertidig en litt lengre pause enn dem, tar meg tid til å lese litt.

Tidligere har de vært så snille og tilbudt meg skyss hjem etterpå, da de skal samme vei som meg. Veldig snilt gjort, folk på fjellet er som regel veldig hyggelige. Jeg hadde opprinnelig planlagt å overnatte på Gjevilvasshytta, for så å ta meg ned til Oppdal neste dag og tog hjem til Oslo. Men siden jeg ikke vil at de da skal være nødt til vente på meg, så setter jeg opp tempoet litt resten av dagens tur.


Som nevnt føles denne etappen mer som en transport-etappe så det går fort. Jeg tenker at hvis det ikke hadde vært for at jeg hadde fått skyss, så hadde jeg nok tatt meg en tur til en av toppene i nærheten. Mest trolig Høghøa. Jeg tar dem igjen litt nede i nedstigningen ned Gjørdøldalen, der vi har kommet ned under tregrensen igjen. Det går som en lek ned siste delen, men er heller ikke bratt. Framme ved hytta møter jeg igjen noen andre som jeg også møtte på Trollheimshytta, tydelig at det er trekanten som teller. Disse har dog vært på en lengre tur enn det, med telt i tillegg. Jeg får meg en dusj, som kan være greit før jeg skal sitte i en bil i en god del timer. River også i en pils til meg selv mens jeg venter, for bare å finne ut at de også har kommet ned. Det går greit det og.

Oppsummering

Jeg er absolutt fornøyd med turen. Siden det har vært fra hytte til hytte så har det jo strengt tatt bare vært luksus. Det er flott natur og flotte fjell i Trollheimen. Jeg har ikke fått sett alt av hva Trollheimen har å by på, blant annet har jeg ikke fått sett Innerdalen som så mange snakker høyt om, men det vil jeg nok få en mulighet til å gjøre senere.
Værmessig har det vært veldig skiftende, men det har ikke vært kontinuerlig dårlig vær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg