torsdag 6. august 2009

I Rykk og Napp i Skarvheimen

Søndag, og det er et kaldt gufs av en vind som slår oss i trynet idet vi stiger ut av bilen. I alle retninger er det bare en grå horisont, temperatur-måleren viser 7 grader. Jeg og min far befinner seg i Skarvheimen og har planlagt en 3 dagers telt-tur med fisking.

Mørk horisont over Nyhellervatnet.

Det er ikke mange steder man kan kjøre opp til en 1500 meters høyde, men vi har funnet en vei som tar oss så høyt. Her setter vi i vei med hver vår sekk i et surt vær. Vi har kommet opp seint på ettermiddagen så planen er ikke å gå langt, på kartet har vi funnet et lite vann som ligger cirka i litt over en times tid fra bilen.
Jeg har kjøpt meg et nytt telt og denne turen hadde et ekstra mål som var å få testet teltet, det skulle vise seg å få sin dåp. Været har ikke blitt noe bedre, snarere tvert imot, når vi har fått opp teltet. Vi tar noen prøvekast med stengene før vi stiger inn i vår lille hule. I lys fra mitt koselige (stearin-)lys hengende fra taket får vi tilberedt varm man og drikke. Og når fadern drar opp en flaske hvitvin, som jo egentlig var tiltenkt fisk som vi skulle få, så ble det etter hvert en meget hyggelig kveld i teltet, med været ulende utenfor.

Fadern med ikke akkurat optimistisk vær i bakgrunnen.

Morgenen etter våkner vi opp til tåke, men vinden har heldigvis løyet og det regner ikke lengre. Noe det gjorde til gagns under natten, det trommet på duken, men teltet sto til glans. Likevel, fadern var ikke like klar for en ny natt i telt med et slikt vær. Så planene ble noe endret, vi bestemte oss først for å returnere til bilen, for deretter å fiske litt i elven og kulpene lengre nede i dalen. Hvor vi overnattet ville vi bestemme oss for senere i henhold til hvordan været utviklet seg. Turen tilbake til bilen tok vi i en vandring i tåkehavet.

En skulle tro at dette ville være perfekt fiskevær, men fiskelykken sto oss ikke bi dessverre. En liten ørret, som fadern fikk i en av kulpene i Grøna, ble hele fangsten. Vi stekte den til lunsj og trass i sin lille størrelse så smakte den godt. Under lunsjen ble vi enige om å ta inn på Østerbø, for så og gå til Kongshelleren dagen etterpå. Til middag fikk vi servert ørret i rikelige porsjoner og det ble en hyggelig kveld i mer komfortable omgivelser. Men ikke helt som planlagt.

Neste dag kjørte vi tilbake opp igjen for å gå over til Kongshelleren, men nå var det kommet enda mere tåke. Så vi endret planene nok engang, så vi kjørte til Steinbergdalshytta og parkerte bilen der. Fra der ville vi følge den T-merkede stien til Kongshelleren.

Utsikt mot Østerbø fra stien ned mot Vassbygdi.

Det ble en fin tur over til den selvbetjente hytta. Tåken hadde lettet, men vi angret ikke på at vi la om ruten. Spesielt fint var det over Stemmerdalshalli. Vi går direkte til hytten og spiser først lunsj der. Etter det vil vi fiske i vannene rundt hytta, det gikk rykter om storfangst der dagen før. Nå har det blitt fint vær, bra turvær og da ikke like bra fiskevær. Så det blir dårlig med fangst på oss nå også. Fadern får dog en fin 350 grams ørret på kroken og har også mistet noen. Jeg? Jeg får ingenting, knapt ett napp.

Det blir også fullt på hytten, totalt var det 19 personer som overnattet på hytta og sikringsbua. Til middag stekte vi ørreten sammen med bacon og potetmos. Med medbrakt øl smakte det ekstra godt. God stemning og hyggelige folk var det også på hytta. Senere lyste månen fint for oss utenfor. Neste dag var siste dag og vi skulle tilbake til bilen. Planen var da å prøve fiskelykken i vannene i Stemmerdalshalli. I det flotte været ble det dog ingen fisk, om det i hele tatt finnes fisk i de vannene vet vi heller ikke.

Det ble en fin tur i Skarvheimen, selv om den ikke ble helt som planlagt. Jeg hadde lyst til å gå litt mer enn det vi gjorde og bruke teltet mere, men det blir hyggeligere om alle er fornøyde. Det viktigste for meg er uansett å være ute i naturen. Jeg får nok uansett tatt meg en telt-tur senere.