tirsdag 22. desember 2009

Varmt å gå, kaldt å stå

Det er som å gå i en svart/hvitt film. Det grå skylaget gjør at snøen som dekker trærne toner bort grønnfargen fra grantrærne og etterlater seg en verden i svart og hvitt. Hvit snø flyr bort fra undersiden av skiene der jeg går opp fra Movatn.

Opp fra Movatn.

På Holmetjern sin snødekte overflate går det spor videre over og inn i den snøkledde Marka. Fra bekken klukker det i vann. Ellers er det stille, en kan høre den varme teen renne ned halsen.

Holmetjern dekket av snø.

Finnes det en bedre måte å forberede seg til jul på? På ski innover snødekte åser. Frisk luft som pisker deg i ansiktet. Det slår ihvertfall kapituleringen til kapitalen i sentrum.

Fløyta.

Kaldt å vente på et tog. Togene går og går, men bare ikke hit? Jeg er bare tidlig ute og får meg en lang ventetid, en fjern anelse i bakhodet forteller meg at jeg burde spent på meg skiene og gått litt mer.

Vintermark.

Hjemme venter en varm dusj (og ett altfor poetisk lynne)...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg