torsdag 14. oktober 2010

Film Fra Sør 2010 (Del 2)

Kapittel 5 (I Come With The Rain / Nora's Will)
Jeg befinner meg fortsatt i Asia, denne gang i Hong Kong og her er det mye språk forvirring. I Come With The Rain heter filmen og inneholder Josh Hartnett i hovedrollen. Han spiller en privat detektiv som har fått i oppgave å finne sønnen til en kinesisk milliardær som har forsvunnet. I jakten på den forsvunne sønnen må Hartnett, eller Kline som han heter i filmen, slite med både den lokale mafien og ikke minst med egne demoner fra fortiden. I bakgrunnen lusker det ett religiøst sideplott. Dette var en avsindig rakker, og det fra regissøren av Duften Av Grønn Papaya Om Morgenen. En smått absurd, stilistisk og godt forvirrende film. Klarte å bygge opp en viss mystikk, men noe uforløst. Litt for lang og som nevnt forvirrende. Hadde nok forstått denne filmen bedre hvis undertekstene var korrekte og man kunne hørt skuespillerne bedre. For her var det ingen samsvar med hva karakterene sa og undertekstene, virket som om noen hadde tatt det de sa på engelsk og kjørt det gjennom yahoo babelfish til kinesisk og tilbake igjen. Noe som forøvrig førte til en del ufrivillig komikk. Eksempelvis kan jeg nevne at 'move away' ble til 'further action will be better'. Og på et tidspunkt ble faktisk Hartnett oppgitt i underteksten. Pluss for knall musikk, med Godspeed You Black Emperor og A Silver Mount Zion i føringen.

I Come With The Rain

Jeg forlater så Asia for engangs skyld og beveger meg over Stillehavet og til Mexico. Jeg beveger meg også over til en mye roligere film i Nora's Will. I en fin og liten film om familie forhold følger vi José som oppdager at sin tidligere kone har tatt selvmord. Noe hun hadde prøvd flere ganger. De levde rett ved hverandre, selv om at de var skilt. Hun har ikke etterlatt alt til tilfeldighetene og har lagt igjen instrukser til hvordan påsken skal feires. Noe som fører til en serie med smått tragikomiske hendelser, og til tider småvittig.

Kapittel 6 (A Woman, A Gun And A Noodleshop)
Yimou Zhang er mest kjent for sine Wu-Xia filmer, som Hero og House Of Flying Daggers, men her presenterer han en kinesisk remake av Blood Simple av Coen brødrene. I denne versjonen sentrerer historien seg rundt en nudelrestaurant, og et trekant-drame rundt eieren av restauranten. En lettere film, og en lettere Yimou Zhang film. Fargerike kontraster og bilder. Morsomt til tider. Men mye flyende skyer innimellom. Var ikke 100% vellykket, men en god film. Ser vi ellers en økende tendens fra østen når det gjelder å lage 'remakes' av amerikanske filmer, jamfør The Good, The Bad & The Weird?

A Woman, A Gun And A Noodleshop

Kapittel 7 (Nostalgia Of The Light / Waste Land / Becloud)
Lever man i samtiden, eller lever man egentlig alltid i fortiden? Etter å ha reist til Chile og besøkt Atacama ørkenen i Nostalgia Of The Light settes dette spørsmålet i søkelyset. For siden det tar tid for lyset å flytte på seg, om enn mikroskopisk, så har det du ser allerede skjedd. I en dokumentar som tar for seg noen av verdens største teleskop som søker evig opp i det uendelige verdensrommet, rettes også søkelyset mot fortiden og de bruddene som den tidligere diktatoren Pinochet utførte på menneskerettighetene. Fin og litt vemodig dokumentar. Artig vri med å sette det med å søke etter fortiden og svaret på universet og det å finne sine savnede opp mot hverandre. Den lykkes dessverre ikke helt.

Fra Chile og skygger fra fortiden til Brasil og helt andre skygger i Waste Land. Jardim Gramacho som ligger utenfor Rio De Janeiro er en av verdens største søppelfyllinger, og her finner mange folk levebrødet sitt. Ved å plukke søppel som kan resirkuleres tjener de til dagens brød. Et lite mikro samfunn i alt søppelet. Herfra henter den kjente brasilianske fotografen Vik Muñiz inspirasjon til et nytt prosjekt, han vil portrettere plukkerne og danne portretter av dem med søppelet som bakgrunn (men ikke helt på den måten du nok tenker deg). God dokumentar som likevel ikke helt fører frem. Fortalt med varme og humor. Og det er ganske så skremmende å se alt det søppelet som dagens samfunn produserer og hva man gjør med det (tenker ikke på det å lage kunst av det).

Waste Land

Vi holder oss i Amerika, men flytter oss litt lengre nord og til Mexico. Becloud starter med at to stykker finner et spedbarn ved siden av sin døde mor. Så forflytter historien seg fram i tid og vi møter tre unge som sliter med å finne sin plass i samfunnet. Bare senere får vi vite hva funnet av spedbarnet har med dem å gjøre. Dette var en veldig god film, men en veldig god oppbygging. Den tar for seg hvordan det som i utgangspunktet er rene barnestreker, men som setter dypere spor og får alvorligere følger enn det man tror senere.

Becloud

Kapittel 8 (Leap Year / Slice)
Reisen min holder seg i Mecico og til et dypdykk i ensomhet i Leap Year. Laura lever et ensomt liv, noe hun holder skjult for familien ved å dikte opp et spennende og sosialt liv. Istedet er den kontakten hun får med andre, tilfeldige menn hun tar med seg hjem. Alt dette mens hun teller ned en spesiell dato. En film som for meg var utpreget kjedelig for det meste, da den bruker for lang tid på å establisere det jeg allerede har fortstått. Litt for mange eksplisitte scener, provoserer ikke, men blir for ensformig. Klarer ikke å engasjere meg skikkelig i hovedpersonen. Dette var ikke bra, og denne fikk Camera d'Or for debutanter i Cannes?

Reisen er ved veis ende, bare en endestasjon igjen. I Slice blir jeg tatt med til Thailand og en thriller, kanskje av type neon noir? En kappekledt morder er løs i Thailand sin syndige underverden og alle ofrene er betalingssex kunder. For eks-politimannen blir jakten på morderen også en jakt på sin egen fortid. Faktisk ikke så verst, tross endel scener som blir for avslørende at de er der for å styre følelsene dine. Filmen starter litt trivielt, men tar seg bra opp etter hvert.

Kilder:
  • I Come With The Rain : Anh Hung Tran, Hong Kong & Frankrike 2008.
  • Nora's Will : Mariana Chenillo, Mexico 2008.
  • A Woman, A Gun And A Noodle Shop : Yimou Zhang, Kina 2010.
  • Nostalgia Of The Light : Patricio Guzmán, Chile & Frankrike & Spania & Tyskland 2010.
  • Waste Land : Lucy Walker, Brasil & UK 2010.
  • Becloud : Alejandro Gerber Bicecci, Mexico 2009.
  • Leap Year : Michael Rowe, Mexico 2010.
  • Slice : Kongkiat Khomsiri, Thailand 2009.
Oppsummering
Jeg er rimelig godt fornøyd med reisen min i Film Fra Sør dette året. Jevnt over gode filmer, samtidig så ser jeg at det var en del andre filmer som jeg også burde ha fått med meg. Men det er ikke alltid like lett å vite på forhånd. Castaway On The Moon ble festivalens høydepunkt for min del, med Becloud som en god nummer to. I andre enden av skalaen kom Leap Year.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg