søndag 23. januar 2011

Tromsø Internasjonale Film Festival 2011

Prisvinnerne under årets Tromsø Internasjonale Film Festival er:

Auroraprisen (hovedpris):
Poetry
Chang-Dong Lee, Sør-Korea.

FIPRESCI-prisen:
How I Ended This Summer
Alexei Popogrebsky, Russland.

Don Quijote-prisen:
Incendies
Denis Villeneuve, Canada.

Den Norske Fredsfilmprisen:
Hands Up
Romain Goupil, Frankrike.

Tromsøpalmen:
How To Pick Berries
Elina Talvensaari, Finland.

Tromsø Audience Award:
Black Swan
Darren Aronofsky, USA.

Jeg har for niende gang vært på film festivalen i nordens Paris. En uke med film, ingen sol, en del øl, burgere på Blårock (personlige favoritter: Motorhead og Beasts of Bourbon) og noe venting med andre ord. Og for de som tror at det å gå på film festival er ren avslapning, tro om igjen. Ihvertfall etter alle inntrykkene man får etter å ha sett 28 filmer i løpet av en snau uke, det er mye å fordøye.

Poetry, Chang-Dong Lee.

Festivalen gikk i år fra 18. januar til 23. januar og bød som vanlig på et allsidig program. Fokus i år var på Thailand og Aleksandr Sokurov. Av prisvinnerne fikk jeg med meg Poetry og How I Ended This Summer. Poetry var kanskje ikke blant favorittene mine av de filmene jeg så, det var derimot How I Ended This Summer. Og at Hands Up vant fredsfilmprisen må vel sies å være rimelig politisk korrekt i disse dager. Av all hypen rundt Black Swan, så var det kanskje ikke så overraskende at den vant publikumsprisen. En skal uansett ikke se bort ifra at det var en verdig vinner, det får tiden vise da jeg ennå ikke har sett den.

Tarjeiprisen:
The Truce
Svetlana Proskurina, Russland.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg