onsdag 31. august 2011

Bakgårdssalg på Tronsmo igjen

Tronsmo åpnet på nytt dørene til bakgården og slapp ivrige bokormer inn for å lete etter billige bøker og kuriositeter. Det betydde nok engang på ivrig brøyte seg vei gjennom andre entusiaster rundt bordene.

Fotografi fra boken Ala Guler's Istanbul, en samling med flotte bilder fra Istanbul.
Foto: Ala Guler.

Hadde bestemt meg for å prøve å begrense meg littegrann denne gangen, men etter å ha rotet rundt i stablene og bordene endte jeg likevel opp med fire bøker:

Woodsburner av John Pipkin, alt i alt en slags fiksjonell fortsettelse av Walden av Henry David Thoreau. Boken tar utgangspunkt i når Thoreau satte fyr på en stor del av en skog i Concord. Hørtes unektelig interessant ut.
I Djengis Khans Rike av Stanley Stewart, en reiseskildring som følger fotsporene til en obskur fransiskanermunk på 1300-tallet. En pilgrimsreise gjennom mongolenes gamle rike, fra Istanbul og til yttergrensen til Mongolia.
Englelære av Danielle Trussoni, lese-eksemplar. Nok en bok i samme sjangre som Da-Vinci Koden? Så mer interessant ut enn den platte boken til Dan Brown, men om den er det gjenstår å se. Kostet uansett bare unnseelige 30 kroner.
Det Gylne Landet av Andrew Marshall, reiseskildring fra Burma. Har lest noen bøker som handler om Burma nå, The Glass Palace av Amitav Ghosh og The River Of Lost Footsteps av Thant Myint-U blant annet, så denne så fin ut til å kunne følge opp de bøkene.

Den fangsten jeg likevel var mest fornøyd med var Ala Guler's Istanbul. En fotobok med fotografier av den tyrkiske fotografen Ala Guler, med motiver fra Istanbul. Alle bildene i svart-hvitt. Og noen helt fantastiske fotografier og.

Større kø enn ifjor, men om det hadde noe med når jeg var der vet jeg ikke. Vel verdt det uansett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg