lørdag 6. august 2011

Kjentmannsmerket: Gammel Hestevei I Heikamplia og Trofoss Klopp

Jeg står ved enden av grusveien som går på østsiden av Langlivatnet. For å komme til neste post jeg trenger jeg å komme meg til en kjerrevei som som ligger i lia over Langlielva. Det er ingen markerte stier mellom de to veiene på kartet. Men det er en sti som går ut ifra enden på veien jeg står på.

Gammel hestevei i Heikamplia.

Hvor den stien eventuelt går hen, det vet jeg ikke. Men jeg tar sjansen på at den bringer meg nærmere Langlidammen på østsiden eller til selve kjerreveien. Hadde vært gøy å fått sett dammen fra den andre siden enn jeg var på tidligere. En ting er ihvertfall klart, denne stien er det ikke mange som bruker. Tidvis overgrodd og vanskelig å skjelne ut fra underlaget, men også godt synlig til tider. Opp og ned, rundt knauser og gjennom villniss bukter stien seg langs vannet.

Jeg ender opp oppe i lia, så utsiktene til å se på dammen er relativt små. Tror ikke jeg bryr meg med å gå ned lia til dammen og opp igjen. Solen er på synkende bane. Stien ble dårligere og dårligere etterhvert, men etter å ha brøytet meg vei litt gjennom lia ender jeg til slutt på kjerreveien. Den følger terrenget i lia før den kommer inn på en grusvei som går helt ned til Sørkedalen igjen.

Trofoss klopp.

Hesteveier er det mange i Heikamplia, jeg gikk jo tross alt ned på en. En annen er det satt opp en post ved, og den går ned mot Langlielva nedenfor Råkollen. Å komme seg ned til elva fra veien innebærer nok en god del krangling med terrenget om en velger å ikke bruke denne hesteveien. Ved posten er det stort sett ikke mye annet å se enn lia, skog og restene av hesteveien. Jeg fortsetter videre nedover og ikke opp igjen.

Nede ved elven ligger siste post jeg skal besøke for idag, det er restene av en bro eller klopp. Navnet er ihvertfall Trofoss Klopp, men med tanke på at det er rester av en bro som ligger der så er jo navnet kanskje litt misvisende. Ved siden av restene av broen ligger det en tro, derav navnet.

Solen på vei ned bak et tre ved Heikampveien.

Så gjenstår det bare å gå opp hesteveien igjen, for så å gå ned til Sørkedalen og vente på bussen hjem igjen. Tok noen timer å gå rundt dette vannet.

Sørkedalen Kirke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg