mandag 19. september 2011

Over Pyreneene og inn i Spania

Da har jeg ankommet Roncesvalles, første dagen på caminoen er gjennomført. Jeg ankom St. Jean-Pied-de-Port igår, søndag, etter å ha flydd ned til Bordeaux og tatt tog videre derfra om Bayonne. Pilegrimspass og plass på herberget ble raskt anskaffet (kom heldigvis foran i køen, mange folk som var på toget opp).

På vei ut fra Saint Jean-Pied-de-Port i morgentimene, pilegrimsleden går over broen og så opp i Pyreneene.

Turen over fra St. Jean-Pied-de-Port ble en begivenhetsrik affære. Frokost på herberget var enkel kost, loff med syltetøy og te. Siden man må tidlig opp og ut fra herbergene var det tidlig ut og starte på caminoen (det var det tyngste i løpet av dagen). Morgenregnet hadde gitt seg når jeg satte ut og det var fint vær i morgentimene.

Opp mot Orisson ble en fantastisk tur. Noe regn, men mest fint vær og utrolig fin utsikt. Dramatisk der solstrålene brøt gjennom skylaget og lyste opp kulturlandskapet nedenfor. Jeg beveget meg oppover og utsikten ble bare bedre og bedre.

Det frodige og grønne kulturlandskapet i Pyreneene utfolder seg nedenfor meg der jeg beveger meg oppover i fjellet på min første dag på Caminoen.

Jeg tror nok at hvis jeg hadde vist om hvordan det så ut på Orisson, så hadde jeg nok gått videre dit med engang jeg var ferdig med det nødvendige i St. Jean-Pied-de-Port. Koselig lite herberge med fantastisk utsikt.

Solstråler bryter gjennom skylaget ved Orisson og bader det rullende landskapet nedenfor.

Etter Orisson dreiv tåken og regnet inn og resten av turen ble et landskap i tåke. Og mye vind over fjellet, det blåste kraftig til tider. Lunsj ble inntatt i en liten gjeterbu sammen med andre pilegrimer, språket var ikke det beste, men humøret var på topp.

Etter Orisson kom det tåke, kraftig vind og regnvær. Jeg søkte ly i en liten gjeterbu sammen med gjeng med andre pilegrimer.

Nå er jeg innlosjert på herberget i Roncesvalles, som er stort. Og her har det kommet mange andre pilegrimer. Jeg er spent på hvordan det blir fremover. Føttene og beina fine, men jeg er jo bare i starten av en lang tur. 25 km gjennomført, bare 749 km igjen å gå.

Capilla de San Salvador i tåkehavet ovenfor Roncesvalles. Jeg gikk ikke forbi dette lille kapellet på min vei ned mot Roncesvalles, men tok turen opp igjen etter å ha ankommet herberget og fått innlosjert meg.

Buen camino.

2 kommentarer:

  1. Dette høres jo bra ut bror :)

    SvarSlett
  2. Høres strålende ut Tarjei! Morsomt at det er så mye folk ute og vandrer og at ikke alt går på engelsk. Vakkert område slik du beskriver det og sikkert tips å få fra andre om hvor det er bra. Her er det definitivt høst, tror du har det ganske mye varmere! God tur videre og stoor klem fra meg og "mannen"!

    SvarSlett

populære innlegg