onsdag 21. september 2011

Til byen der oksene løper vilt i gatene

Så har man kommet til byen der oksene løper vilt i gatene, ihvertfall i juli (hvor noen og synes det er en god ide å løpe foran dem igjen). I Roncesvalles ble vi en liten gjeng som spiste pilegrimsmiddag, overhørte messen i kirken og tok en øl sammen etterpå, Danmark (Signe), Sverige (Emma) og Tyskland (Torsten og Christel) var representert.

Caminoen passerer gjennom Linzoáin, en liten søvnig spansk landsby før stien stiger opp mot Pasos de Roldán.

Turen fra Roncesvalles til Larrasoana var en flott tur med like flott vær. Ruten tok oss over grønnkledte enger og åser, gjennom små koselige spanske landsbyer og frodige skoger. Jeg hadde et hyggelig følge på turen i Torsten fra Køln i Tyskland. Litt kjedeligere den siste biten fram til Larrasoana, men hyggelig lite sted å komme til.

Det er stor forskjell på hva vandrerne har med seg på pilegrimsturen, på ruten så vi og en dame som gikk med sekken på en tralle. Selv går jeg nok med en del høyere vekt på ryggen enn det de andre gjør.

Christel, Torsten, Emma og Signe (og jeg) venter på å bli servert pilegrimsmiddag i Larrasoana.

I Larrasoana var det å starte på rutinene, ordne seng på herberget og så vaske klær. Det gjort så ble det en stor gjeng som samlet seg på den lokalen baren for et glass vin eller øl. Det ble en hyggelig kveld, med pilegrimsmiddag til 11 euro (pasta, biff-gryte, rispudding og vin til).

Vi avsluttet kvelden sittende på broen i Larrasoana med en flaske vin og stirre på stjernene til lyden av Coldplay på iphonen.

Fra gatene i Pamplona.

Har nesten en følelse av at det tyngste på turen blir å få skikkelig søvn, mye snorking på sovesalen. Og man må tidlig opp. Litt for tidlig, men det er hyggelig å gå i mørket og få med seg soloppgangen.

Turen til Pamplona ble en litt kjedeligere etappe, men ble hyggelig i følge med Emma fra Sverige og Torsten. Frokost inntok vi på i bakgården til en fyr i en liten landsby som solgte te, kaffe, omeletter, eplepai og appelinjuice.

Utsikt fra bymuren i Pamplona.

I Pamplona ble det dessverre et lite brudd i gruppen, en del ville gå videre til neste landsby (Cizur Menor), mens jeg ønsket å se litt av Pamplona. Jeg ser for meg at jeg går videre til neste landsby imorgen ettermiddag, er snaue fire kilometer og da har jeg hatt tid til å få sett en del av okseløpbyen. Og kanskje vil jeg møte de andre igjen på en senere etappe. 67 km gjennomført, nå er det bare 707 km igjen.

Buen camino.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg