søndag 27. mai 2012

Kjentmannsmerket: Svarttjernsdammen og Bronsealderrøysa Ved Krokskogstupet

Hva er rødt, er midt inne i skogen og ser ut som en reke? Jo, deler av beina mine der jeg går inne i Krokskogen. Ble nok litt solbrent etter gårsdagens sykkeltur i den steikende solen. Jeg fortsetter med å krysse av poster i heftet og har nå kommet til Svarttjernsdammen og Bronsealderrøyse ved Krokskogstupet.

Svarttjernsdammen.

Svarttjernsdammen ligger ikke langt unna Lommedalen, så det ble utgangspunktet for denne marsjen gjennom Krokskogen. Det ble mye vandring på grusveiene denne gangen, men opp til Svarttjern må man forlate veien. Det er ikke mye til vann å demme opp for lenger gitt, så dammen føles enorm ut der den troner fem og en halv meter over bakken. Den ble opprinnelig bygd for å samle driftsvann til å drive Guribysaga. Tiden har løpt ut for dammen og står nå bare her som et minne fra eldre tider.

Svarttjern. Ikke mye vann i tjernet, imponerende å ha en 5,50 meter høy, 38 meter lang og 3,30 meter tykk damm tilknyttet seg.

Plassedammen blir åsted for sesongens første bad for vedkommende, jeg er nok ikke akkurat den store sesong-pioneren på dette området. Temperaturen i vannet er faktisk ikke så verst og i denne varmen er det deilig å kunne kjøle seg litt ned. Jeg plasker rundt i Plassedammen.

Plassedammen, åsted for en plaskende vandrer.

Skru tiden framover og jeg har kommet meg opp av vannet og har nå fulgt veien fram til Skardtjernet, lengre nord skal jeg ikke. Herfra går det sydover langs Krokskogstupet til dagens andre post. En bronsealderrøys med en kongelig utsikt. Utsikten er formidabel, Sundvolden og Ringerike ligger utstrakt nedenfor mine øyne.

Bronsealderrøysa ved Krokskogstupet.

Nede ved Sundvolden skuer jeg opp mot Krokskogstupet, men klarer ikke å stadfeste hvor jeg sto og speidet ned imot der jeg står.

Utsikten er formidabel fra Krokskogstupet, Sundvolden til venstre i bildet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg