lørdag 9. februar 2013

Repetisjonsøvelse(r)

For to år siden tok jeg skiene fatt og gikk Nordmarka opp og ned igjen, fra Sognsvann til Mylla og ned igjen. Dette er historien om en repetisjonsøvelse. Nå som da er dette en generalprøve for en enda lengre tur. Jeg stiller med godt humør, marka stiller med flott natur og nydelige forhold, været stiller med sol og blå himmel. Et skikinderegg.

Kopperhaugtjernet. Hvitkledt ås ovenfor vannet.

Som forrige gang lukter det ferskt bakverk fra Ullevålseter når jeg passerer sportsstuen. Turen går forbi Lørenseter og opp mot Kobberhaughytta, der hadde Statnett hatt skidag dagen før. Heldigvis lå det ikke noen monstermaster eller kabler liggende igjen. Ned fra Appelsinhaugen renner jeg rett inn i Holmenkollmarsjen. Forrige gang havnet jeg opp i etterlatskapene etter rennet, nå havner jeg midt oppi det. Sniker meg påpasselig ned på den ene siden av løperne for ikke å forstyrre dem.

Spor over Bjørnsjøen. Kikutstua venter på andre siden.

Kikutstua bader i solen og jeg gjør min (som da) første pause for dagen der. Trærne henger over meg på vei over Kikuttoppen, tynget ned av snø. Den hvite snøen og den blå himmelen gir en vakker kontrast. Stille på Katnosdammen. Det er det ikke på Sandvikshytta. Et lite folkehav ute i marka. Rift om vafflene. Stikker av med den siste før en ny forsyning må stekes opp. Smører om, hatt litt for lite glid til nå. Bedre når Finnstad dukker opp. Pershusfjellet troner ovenfor meg ved siden av.

Idyllisk ved Kroktjernet på vei mot Sandungen.

Ankommer parkeringsplassen ved Mylla Dam, ser på klokka og konstaterer at det ikke har gått like fort hit som forrige gang. Trøster meg med at nå er jeg jo halvveis. Seig stigning opp mot Bislingflaka. Forrige gang var det en seig oppstigning fra Gjerdingen, rollene er byttet om. På Gjerdingen er det omtrent folketomt, to skiløpere forsvinner i horisonten.

Katnosa. Dypt inne i marka.

Kommer ned til Katnosa samtidig med en flott solnedgang bak åsene i vest. Nå ryker det fra Katnosdammen. Inne inntar jeg litt mat mens jeg hører på en guttegjeng på øvelse vurdere om de skal gå til Bislingen eller ikke før de går tilbake til Sognsvann.

Finnstad. En hyggelig markaplass ved den fine traséen mellom Katnosa og Tverrsjøen.

Skumring over traséen over mot Sandungen. Mørkt over Kikuttoppen, lysene fra Kikutstua møter meg på vei ned. Kort rast i selvbetjeningskammerset, barnelatter i gangene over. Det har begynt å snø ute. Det knitrer fra kablene mellom strømmastene i Bjørnsjøhelvete. Lysene fra Kikutstua forsvinner i mørket. Jeg er en ensom lykt langs traséen. I sør skinner lysene fra byen svakt over himmelen.

Skarvvatnet.

Liv i sporene mellom Ullevålseter og Sognsvann. En sliten skiløper ankommer T-banen. En lang og fin dag på ski i marka.

Solnedgang bak Katnosa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg