tirsdag 13. august 2013

(GR10) Dag 15: Arrens-Marsous - Ilheou

Lengde: 17.4km (295.1km), tid brukt: 6:18 (114:57).
Høydemetere (opp / ned): 1550m (17037m) / 440m (15066m).
Høyde (start / slutt / høyeste): 878moh / 1988moh / 2242moh.
Vær: Sol og noen skyer, tåke om kvelden og natten.


Jeg er oppe og avgårde grytidlig idag, værvarselet sier tordenvær etter klokken 12 og nattens brutale krefter ligger friskt i minne. Ruten går høyt opp idag, opp til 2242moh, og jeg ønsker ikke å bli fanget i tordenvær i den høyden. Jean-Jacques er ferdig med turen sin, men står likevel opp for å holde meg med selskap til frokost.

Estaing kirke i morgentimene.

I de tidlige morgentimene derimot er det lite som tyder på at det vil komme dårlig vær, men det var det jo heller ikke igår heller. Oppe ved Col des Bordères (1156moh) har jeg allerede rukket å se det rødlige lyset fra morgensolen lyse opp fjellene i bakgrunnen. Det er stille rundt meg, ingen andre som er ute. Små tåkedotter driver forbi Estaing kirke før jeg beveger meg ned i Gave de Labat. Ruten går stort sett langs veien i dalen, men det er en hyggelig vandring uansett.

Lac d'Estaing. Fjellene speiler seg i det klare vannet.

Men så forlater ruten veien og tar inn på en helt forferdelig skogssti, her har en storm rasert området og trær blokkerer ruten over alt. Det er som en jungel man må forsere, jeg må klatre og presse meg under falne trær og busker. Når jeg endelig kommer ut av villnisset er jeg nesten gjennomvåt og ser vel nesten ut som et tre selv.

Cabane d'Arriou-Sec.

Lac d'Estaing (1161moh) er et flott vann hvor fjellene speiler seg fint i overflaten, men campingplassen på andre siden av vannet gjør det en smule turistisk. Bedre blir det ikke når en stor turistbuss dundrer forbi og slipper av en flokk med turister. Herfra bærer det oppover, det er en stigning på 1081 meter opp til Col d'Ilheou.

Utsikt fra Col d'Ilheou hvor skyene fyller dalen som en fjord.

Ved Cabane d'Arriou-Sec er en gris så nysgjerrig når jeg går forbi at den stikker nesen borti det strømførende gjerdet, stillheten blir brutt av et høylydt grynt. På veien opp til Col d'Ilheou (2242moh) går jeg igjennom et skylag og kommer opp ovenfor til fin utsikt. Skyene fyller opp dalen jeg har gått opp ifra. Jeg spiser lunsj på toppen av passet og slapper av til skyene kommer drivende og jager meg videre.

Vandring ovenfor Gave d'Ilheou, bratt ned på den ene siden med utsikt mot fjell og drivende skyer.

Skyene river i fjellsidene på andre siden av Gave d'Ilheou der stien går høyt oppe med bratt utsikt ned. Så dukker Lac d'Estaing opp med Refuge d'Ilheou til syne ved siden av. Jeg ankommer vannet og får nyte synet av det før skyene til slutt driver inn for godt og utsikten er skjult for resten av dagen.

Utsikt ned mot Refuge d'Ilheou og Lac d'Ilheou.

Det meldte tordenværet kom aldri, istedet ligger det en tykk tåke over landskapet som ikke gir seg. Ved å gå raskt har jeg hele tiden ligget foran skyene og fått en fin tur, men det medfører og at jeg ankommer Ilheou vel tidlig. Ute er det surt og man slipper ikke inn i Refuge d'Ilheou før etter en god stund. En litt lang ettermiddag og kveld er følgende, men jeg gjør et hyggelig bekjentskap i Dominik og Anna fra Tyskland.

<- Arrens-MarsousCauterets ->

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg