fredag 9. august 2013

(GR10) Dag 11: Lescun - Borce

Høydemetere (opp / ned): 1150m (11688m) / 1400m (11055m).
Høyde (start / slutt / høyeste): 900moh / 650moh / 1913moh.
Vær: Sol.

En dag som skulle utvikle seg til å bli noe helt annet enn det jeg hadde forventet. Jeg hadde regnet med at turen over til Etsaut skulle bli en fin tur, men uten de største høydepunktene. Forventningene hadde og blitt noe dempet av de senere dagenes dårlige vær. Slik kan man ta feil av. Jeg lager frokost selv på kjøkkenet i gîte'n om morgenen.

Lhers, en hengende dal mellom Lescun og Borce.

Det er en hyggelig vandring ut fra Lescun og opp til den hengende dalen Lhers, hvor morgenskyene viker vei for blå himmel og sol. Passerer Camping de Lauzart, men ingen spor av Dominique som nok nå ligger foran meg i løypa. En fin skogvandring hvor man kan skilne Lescun gjennom trærne i dalen nedenfor, fra her kan man og se at det går bratt ned fra fjellet fra landsbyen. Ruten følger rundt Lhers-dalen i en løkke på en grei grusvei å gå på.

Utsikt fra Col de Barrancq, Pic du Midi d'Ossau i bakgrunnen.

En flott dag er i emning. Jeg går ned til selve Lhers, en knøttliten landsby om det i det hele tatt kan kalles det, og tar en titt på det lille kapellet fra attenhundre-tallet. Opp mot Col de Barrancq går ruten bratt og svingete opp gjennom skogen. I starten med flott utsikt helt tilbake til Lescun og dalen vi kom ned ifra igår. Selve passet (1601moh) er skjult av skogen, men ved å følge en sti i sørlig retning skal man kunne få litt utsikt. Jeg skulle få mer enn jeg ba om.

Ute av skogen åpenbarer det seg et fantastisk landskap. Nedover kan jeg se ned mot Aspe-dalen med fjell stigende opp og tronende i horisonten den distinkte formen til Pic du Midi d'Ossau. Må sette seg ned for å nyte utsikten. Nesten ikke en sky på himmelen nå, en sterk kontrast til de fire siste dagene på turen.

En ku som har besteget Col de la Nabe.

Med det flotte været klarer jeg ikke å motstå fristelsen av å gå opp til Col de la Nabe (1913moh). Oppe på toppen lurer noen kuer fælt på hva jeg gjør der. Svaret gir seg selv, utsikten er formidabel. Topper som i går var skjult av tåke reiser seg nå uhindret opp mot den blå himmelen. I vest kan jeg se Pic d'Anie, snur jeg meg mot øst faller øyenene på Pic du Midi d'Ossau. Turen går videre opp på Pene d'Udapet (1849moh), en tynn egg hvor jeg kan se ned på Borce og Etsaut fra oven.

Utsikt mot Lescun og Pic d'Anie fra Col de la Nabe.

Tilbake på GR10 følger jeg stien nedover med Col de La Nabe ovenfor meg. Passerer Cabane d'Udapet-de-Bas som en del vandrere har slått seg ned ved. Det går relativt bratt nedover den grønne fjellsiden. Yves og Jean-Paul mente at Borce var et hyggeligere sted enn Etsaut, og på veien opp til Col de la Nabe slo jeg følge med en tysker som sa akkurat det samme. Så når jeg ankommer Borce har jeg bestemt meg for å finne en plass der for kvelden.

Pene d'Udapet.

I hagen til den kommunale gîte'n ser jeg teltet til Dominique er slått opp i, så jeg slår opp teltet mitt ved siden av. Jeg har igrunn ikke ønsket å stresse teltet for mye etter at teltstangen brakk, men med det fine været ser jeg muligheten til å få kunne tørke og luftet det. Det koster forøvrig ingen ting å overnatte på gîte'n, men man må betale hvis man ønsker å bruke dusjen eller kjøkkenet.

Borce.

Og Borce er virkelig en hyggelig liten landsby det og. Jeg møter Dominique først litt senere igjen, da han har måtte gå og haike ned til et større sted for å få tatt ut mer penger. I tillegg er Yves, Jean-Paul og de to sveitsiske damene Ruth og Therese her og. Spiser middag på den lille baren i landsbyen (garbure suppe her og). På kvelden tar jeg meg en kort tur ned til Etsaut, som bare er ti minutter unna å gå, jeg kan bare si meg enig i at Borce var hyggeligere. En utrolig flott dag med nydelig utsikt, men hvor man er avhengig av å gå turen ut fra selve ruten for å få nyte den.