tirsdag 4. august 2015

Fjellhopping i Langsua Nasjonalpark (Dag 1): Espedalen - Storhøliseter

Jeg fikk ikke lang tid til å planlegge sommerens fjelltur, det ble en litt for kort tid fra jeg kom tilbake fra Caminoen til jeg ville gå. Noe som også utelukket en telttur, da jeg ønsker å være litt bedre forberedt til det. Jeg har en god del ganger anbefalt Huldreheimen til mine foreldre, da jeg vet at det er korte avstander mellom hyttene der, noe som jeg vet vil passe dem godt. Siden jeg nå har snakket om dette området så lenge, uten at de har bitt på kroken, beit jeg på kroken selv og dro dit.

Over Skurva etter å ha startet turen fra Espedalen fjellhotell.

I mellomtiden har området skiftet navn til Langsua Nasjonalpark. Turen starter fra Espedalen fjellhotell, hvor bussen setter meg av mens regnet høljer ned. Hotellet er ikke åpent ennå, men de lar meg få skifte til regntøy inne og fyller på vannflasken min.

Første dagen er bare en kort tur, jeg skal gå tre DNT-timer til Storhøliseter. Det blir tre våte timer, men jeg trives og ofte når jeg må pakke jakken godt rundt meg og fronte værgudene. Så som idag. Turen innebærer en liten stigning som tester knærne, ellers er det stort sett enkel vandring fram til hytta.

Under hele turen bøtter det ned og skyene ligger lavt over fjellet. Det er en frodig blanding av grønt og grått, ruskete i horisonten. Lyden av regnet som slår på hetta på jakken når jeg går.

Jeg liker å gå i sånt vær, men det er og godt å komme fram etter en slik tur. Spesielt når hytta allerede er varm. Å sitte inne med fyr i ovnen og høre regnet tromme på vinduene.

Nedenfor Tjønnhøa, utsikt tilbake mot Espedalen med Fredriksætra nedenfor. Ikke mye sol å se.

Etter Tjønnhøtjønna ligger skyene lavt over fjellet. Ett hulderland.

Utsikt tilbake mot Tjønnhøa. To farger består verden av, grønt og grått.

Ned mot Storhøliseter.

En gammel låve i fjellet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg