søndag 6. september 2015

Troll I Eske: Taxi

Bank of Bøler får meg til å le, jeg reiser bort snart så jeg har lyst til å få sett Wendyeffekten før jeg drar. Så det lå et lite håp i at det var den filmen som var trollet. Istedet ble det Jafar Panahi sin tredje film etter hans tyve års forbud mot å lage film, smuglet ut av Iran.


I Taxi foregår hele filmen inne i en taxi, kameraeene (tre av dem) forlater aldri bilen. Jafar Panahi iscenesetter seg selv som taxisjåfør og bruker settingen som en dokumentar over forholdene i Teheran og Iran generelt. Alle skuespillerne er anonyme amatører.

Visuelt så fungerer det fint som en setting for å bli kjent med personene som bor i Teheran. Det er ikke bare politiske utrykk som kommer til grunn, det er også rom for mer humoristiske avbrekk. Til tross for det man leser mellom linjene, så er tonen i filmen avslappet.

Likefullt så er filmens agenda likevel den om ytringsfrihet og kjønnsdiskriminering. En unge jente skal lage film, men har fått ett sett med regler som hun må følge, ikke ulikt Panahi sin situasjon. Når hun filmer en gutt som finner penger på gaten og tar dem selv istedet for å levere dem tilbake til eieren, blir hun sint, fordi det er en scene hun ikke kan bruke i filmen sin. Mer poengtert blir det ikke.

Å få ett innblikk i en verden hvor menneskene lever i en annen virkelighet enn det vi gjør her hjemme er alltid viktig. Og så kan ikke gjøre annet enn å riste på hodet når det å være kvinne og bare ønske å se en....volleyballkamp...er ett så stort brudd på lover, skikker og regler at man blir sittende i fengsel i over 100 dager og mer.

Det ble ingen Wendyeffekt på meg. Istedet ble det en film jeg kanskje ikke ville ha fått med meg. En god film.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg