onsdag 14. september 2016

(GR1 Sendero Historico) Dag 6: Brañosera - Reinosa

Lengde: 31.3km (172.1km), tid brukt: 07:51.
Veimerking: Vanskelig (ruten er ikke merket i Cantabria).
Vær: Veldig vekslende, noe fint, så overskyet og etterhvert regn.


Det store spørsmålet etter denne dagen var, gikk jeg på GR1 idag eller ikke? Dagens utgangspunkt var noe vanskelig, i det ruten krysser grensen til Cantabria blir veimerkingen igjen i Castille y León. I guideboken følges bare ruten fram til Cantabria, men der hvor John Hayes etter nevnte grense hadde beskrevet en mer direkte rute til Reinosa (ikke GR1), valgte jeg å lage min egen vei. Tross alt, hvis jeg ikke kunne følge hvor ruten egentlig går, så kunne jeg likesågodt lage min egen rute.

Meson Cueva del Coble, Jesus Delgado i døråpningen.

Fra Brañosera derimot var ruten merket og der våknet jeg opp etter en god natt søvn. Ruten er merket fram til en gammel romersk bro i Valle de Valdeolea. Været var fint i starten, delvis blå himmel, drivende skyer i horisonten, fint lys. Artigst var det å se tilbake til ryggen jeg gikk over igår i vind, regn og tåke. Jesus Delgado ventet på meg ovenfor landsbyen, for å vise meg hvor ruten gikk, han skulle et ærend lengre oppe. Ville kjøre meg opp, men her måtte jeg avslå. Han forsvant videre, mens jeg fikk en hyggelig nok vandring fram til den lille broen.

Ovenfor Brañosera med utsikt tilbake mot Valdecebollas og fjellryggen jeg gikk over igår i kraftig vind, regn og tåke.

Ved broen kom jeg i et lite puristisk dilemma, skulle jeg prøve å finne den originale ruten opp mot Collado de Somahoz, eller følge guideboken. Store forskjeller mellom de to valgene ville det ikke være, så jeg valgte å gjøre det enkelt orienteringsmessig, jeg fulgte John Hayes' alternative rute opp. Var ikke så lett det heller. I luften hørtes lyden av et helikopter, i fjellsidene nedenfor Peñas Majaducas var det et stort svart felt, små striper av røyk steg opp mot himmelen. Tegn på skogbrann. Helikopteret fløy frem og tilbake, dumpet vann over fjellsiden.

Drivende skyer i horisonten om morgenen, på vei mot Valle de Valdeolea.

For noen vil det kanskje føles rart det at jeg og mine likesinnede, vi snakker her om puristene, vil føle det som feil å ikke følge en rute hundre prosent. Og de har egentlig helt rett i det. For å snakke for meg selv, så ser jeg litt på det punktet at hvis jeg ikke følger ruten, kunne jeg likesågodt valgt et tilfeldig startsted og funnet en tilfeldig vei derfra (i utgangspunktet ikke noe galt i det). Og da føler jeg litt at jeg avviker fra det som er hensikten med turen, nemlig å gå ruten. Så det satt ganske langt inne det å avvike fra ruten, selv på den korte avstanden opp til Collado de Somahoz (som ble til comatose i hodet mitt).

Vandring på en skogsbilvei etter Brañosera mot Valle de Valdeolea.

Passet ga meg nok et valg. Valgmulighetene blir jo alltid større når en ikke lengre er låst til en rute. Guideboken skisserte en enkel rute, som fulgte en lokal rute kalt for Camino de Brañosera ned, forbi noen små landsbyer og etterhvert til Reinosa, jeg kunne se skiltet lengre nede. Merkverdig nok, så fant jeg et GR-veimerke på et skilt hvor det sto camino forestal på. Om det var GR1 eller en annen GR-rute hadde jeg ingen anelse om, men jeg valgte å følge den ruten istedet. GR1?

Brannslukking nedenfor Peñas Majaducas.

Merkingen førte meg ihvertfall på en strekning som gjorde meg glad til sinns i starten. Utsikten var fin, så fin at jeg kunne se at det var mørke skyer på vei. Så ble det mer og mer svidd rundt meg, hvor det nylig måtte ha vært en skogbrann. Mulig kontrollert, jeg gikk forbi brannmenn. Skogen jeg kom inn i etterpå var uberørt av noen eventuell brann. Jeg kom ned til veien, hvor jeg krysset John Hayes' sin rute, min føltes så langt bedre ut.

Ruten jeg gikk på etter Collado de Somahoz, uvisst om det var GR1 eller ikke, ruten var merket med de røde og hvite GR-stripene.

Regnet kom på den påfølgende vandringen på veien, jeg fulgte merkingen som ledet meg ut på veien og inn i regnet. Det skyllet ned. I Villacantid søkte jeg tilflukt i en lokal bar, når jeg gikk hadde det midlertidig stoppet. De røde og hvite stripene ledet meg så opp i noen små åser. I guideboken sto det at det var ikke så mye å anbefale på den originale ruten, utenom den imponerende borgen i Argüeso, men jeg hadde ingen anelse om hvor den lå. Jeg lurte litt på om den lå her.

Ruten tok meg gjennom et svidd felt der det har vært en skogbrann, utsikt mot Reinosa og mørke skyer som begynte å samle seg.

Langt ifra, istedet søkte jeg meg opp til en liten topp, Picu la Robleda. Fin utsikt mot alle kanter på toppen, men fremtiden var ikke lys derifra. Regn stort sett i alle retninger. Og veimerkingen tok følgene og ble vanskelig. Jeg endte opp i en liten landsby som het Fontibre. Herfra sluttet alle spor av veimerking. Tiden hadde gått, men GR99 (Ebro) var merket. Den gikk til Reinosa, jeg valgte å følge den inn, selv om det betød en lang vandring på asfaltert underlag. I det jeg ankom utkanten av Reinosa, begynte det å høljregne igjen.

Picu la Robleda. En liten topp i åsene jeg kom til etter Villacantid. Fortsatt var det GR-merker langs stien jeg gikk (ikke opp til toppen). Regn i horisonten.

I Reinosa tok jeg inn på Hotel San Roque, hvor det knirket i gulvene. Jeg fikk vasket klærne mine, brukte vasken, standard prosedyre, tørket dem med hårføneren. Videre informasjon om hvordan komme seg til Corconte på ruten fant jeg ikke, turistinformasjonen var stengt, ikke sikkert de ville visst noe mer. Så da fikk det bli veien til Corconte imorgen, fant ut hvor den gikk, rundt 21 kilometer å gå. Meldt regn i tillegg. Vil ikke bli den mest spennende dagen.

Utsmykning på vegg i Reinosa, med et bilde av Reinosa fra 1948.

Jeg trivdes i Reinosa. Regnet slo seg av og på gjennom ettermiddagen og kvelden. Spiste pizza på en liten sjappe mens jeg satt og lurte på hvilken GR rute jeg hadde gått på etter Collado de Somahoz. Om det var GR1 eller ikke. Fra Fontibre vet jeg at jeg gikk på GR99, men siden GR1 ikke er støttet i Cantabria, var det jo en liten sjanse for at den fulgte samme rute. PS. På Brañosera sin webside står ruten oppført til å følge GR99 til Reinosa fra Fontibre, men i tillegg følger ruten bilveien fra Collado de Somahoz omtrent hele veien til Fontibre. Ikke godt å vite. Vandringsmessig en helt grei dag, men ikke veldig spennende.

God gammel krimskrams butikk i Reinosa.

<- BrañoseraCorconte ->

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg