mandag 17. april 2017

Kjentmannsmerket: Vanntunnelutløpet Nord For Trehørningsrumpa Og Løypa 449 Stålmyra - Deledalen og Gørjehøgda 490

Det tok ikke lang tid fra jeg satte ut ifra togstasjonen i Hakadal til det knirket i snø under føttene mine. Etter mangelen på spor eller merker i snøen og var det snakk om nysnø i tillegg. Skisesongen er egentlig over for min del, men her går jeg og tenker på at jeg jo kunne ha tatt med meg skiene og fått meg en tur til. Målet for turen i dag er hovedsakelig å få meg en lengre tur, etter noen rolige, men også fine, dager i påsken.

Jeg følger bare veien i starten, dekket av snø, hvit og kald. Grønnere rundt, men noe dempet, og på bakken dryss av snø, tett og mindre tett. Fortsatt is på Langvann og Elvannet. Enda mer snø på veien som går til Gørja. Jeg skal til nordenden av Trehørningen, til Trehørningsrumpa. Der ble det i 1906 påbegynt en tunnel for å frakte vann over til Trehørningen, del av en større plan for å øke mengden av vann til Maridalsvannets nedslagsfelt. Tunnelen er 44 meter lang, og sykler eller går man på skogsbilveien mellom Trehørningen Gård og Måsjøene aner man lite om at man sykler eller går over den.

Tilbake på skogsbilveien i retning Gørja går igjen tankene til at jeg burde tatt skiene i stedet, en siste skitur. Bare konturer av de oppkjørte skisporene og knapt det igjen, men nok snø. Over Fuglemyrhøgda er det mindre snø, man kan se stien avtegne seg som en hvit stripe mellom den grønnhvite vegetasjonen. Dette er en relativ ny blåmerket sti i marka og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor, landskapet er mer åpent med variert terreng og vegetasjon. Innimellom synker jeg ned i våt og råtten snø.

Over Gørjahøgda er det enda mer snø på stien, her sitter og vegetasjonen tettere og det er mer inneklemt. Det er heller ikke mye utsikt å skryte av fra det høyeste punktet på 490moh. Gørjahøgda fungerer mest som et nedslagsfelt for vann til det østre Nordmarksvassdraget, for øvrig det eneste vassdraget i Nordmarka som renner i nordlig retning (før det snur og endrer retning og til slutt renner sørover det og).

Jeg renner sørover jeg og. På skogsbilveien ved Tømte er det ikke mye snø igjen, det er noe i skiløypene som går fra Kalvsjøen og ned til Øyungen som jeg følger. Også på Øyungen ligger isen. Nede ved Skar kan jeg gå rett inn på bussen som venter, god timing.

Ut fra Hakadal.

Snø på skogsbilveien.

Stormyra.

Gjess ved Langvann.

Langvann.

Elvannet.

Vanntunnelutløpet nord for Trehørningsrumpa og løypa 449 Stålmyra - Deledalen.

En sti av snø.

Emerging life.

Fuglemyrhøgda.

Postapokalyptisk nordmark.

Gørjehøgda 490.

Utsikt over Øyungen og bakover mot Tryvannshøgda.

Vannsti, Øyungen.

Øyungen.

Spøkelset i steinen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg