torsdag 28. september 2017

(Shikoku Henro) Dag 8: Hiwasa - Kaifu

Shikoku 88 Temples Pilgrimage, dag 8.
Templer: Ingen.
Lengde: 36.3km (208.5km), tid brukt: 10:18.
Vær: Sol, regn, sol.


Jeg hadde blitt fortalt at det vanligvis tar mellom 40 og 45 dager å gjennomføre pilegrimsvandringen, og at man bør regne med å gå rundt 30km hver dag i snitt. For å kunne følge fremgangen min underveis fant jeg en 40 dagers plan for turen på internett, men uten at jeg hadde noen intensjoner om å følge den punkt til punkt derimot. Hittil har jeg bare hatt en dag hvor jeg har gått omtrent 30km, så jeg visste at jeg på et tidspunkt var nødt til å øke lengden på hvor langt jeg går i løpet av en dag. Dette ble den dagen. Nå er det også slik at fra Yakuōji er det bortimot 76km til det neste tempelet, så dette ble også den første dagen uten å besøke noen av templene tilknyttet pilegrimsferden.

Som ikke er helt korrekt, siden jeg faktisk besøker Yakuōji en gang til før jeg forlater Hiwasa. Kan hende jeg bare trengte et tempel påfyll før jeg tar fatt på den lange 'tørr-perioden' foran meg. Eller det kan være at det bare er et fint tempel.

Soloppgang fra rommet mitt i Umigame-sō.

Hiwasa og slottet sett fra Yakuōji.

Idag hadde jeg våknet opp til en fin soloppgang utenfor vinduene mine ovenfor stranden og sjøen. Og det var fortsatt fint vær når jeg gikk fra Hiwasa. Jeg var i alvorlig tvil om hva jeg skulle gjøre, eller hvor jeg skulle gå igrunn. Rett sør for Hiwasa er det en 18km lang scenisk vei som går til Mugi som heter Minami-awa Sun Line. Den veien er ikke den offisielle eller en alternativ rute til pilegrimsvandringen, men fra hva jeg har lest skulle det være en utrolig fin tur. Å ta den ruten derimot betyr at jeg må bryte en annen av mine purististiske regler. Med fjorårets vandring friskt i minnet valgte jeg å utfordre meg selv og ta veien langs kysten. Veimerkingen på GR1 Sendero Historico var så dårlig til tider at jeg var nødt til å ta alternative ruter.

På en av bro på Minami-awa Sun Line veien kan man stå og se ned på landskapet under fra oven.

For å komme til den bemerkelsesverdige delen av veien må jeg først gå opp en dal etter Hiwasa, det er bare vei å gå på hvis man velger å gå her, og så gjennom en tunnel. Utsikten er fantastisk når jeg først ankommer punktet hvor jeg kan se ut over havet, selv om den blå himmelen på dette tidspunktet har blitt byttet ut med skyer. Selv med tapet av det solfylte været er vandringen flott og jeg beundrer utsikten av klippene, vikene og øyene med Stillehavet som bakgrunn. I horisonten jeg går mot er utsikten på den andre siden ikke så god, derfra kommer mørke skyer i full fart for å møte meg og i den siste timen eller så før Mugi endrer veien navnet til Minami-awa Rain Line. Regn hamrer ned på meg og de små øyene ute på sjøen faller inn og ut av eksistens.

Utsikt over klippene, som heter Senba Kaigai, øyene og vikene fra Minami-awa Sun Line veien.

Regn raser over landskapet og havet, vegetasjonen ser ut som at den pakker seg sammen i været.

Når jeg kommer til den lille byen Mugi har regnet stilnet, jeg går rett til nærmeste convenience store for en kopp med varm kaffe. Andre henroer trasker forbi i ponchoene deres, gjennomvåte, den offisielle ruten som gikk innenlands slapp ikke unna regnskyllet heller. Jeg tviler på at utsikten deres var noe bedre enn min. Fra Mugi vil de også gå ved siden av havet. Utenfor Mugi er det en populær øy som heter Tebajima hvor det er et gjestehus med et godt rykte på seg, som er ofte brukt av henroene.

Dramatisk himmel over havet fra en paviljong nær Waraji Daishi.

Som før så prøver jeg å unngå tunnelene og istedet gå rundt eller over dem hvis det er en sti tilgjengelig for det. Inngangen til en av disse stiene er så sperret av edderkopper at jeg er nødt til å unngå den også. Det fører derimot til at jeg finner en ensom paviljong som stirrer ut over havet, med flott utsikt over kysten og himmelen. Regnet har etterlatt en dramatisk himmel i kjølvannet sitt. Surfere dukker også opp i det solen er på vei til å gjenvinne kontrollen over himmelen. En annen flukt fra en tunnel tar meg på en kort tur gjennom en skog som ender med en vandring på stranden, forbi fiskere som venter på fangst.

En enslig surfer venter på at den neste bølgen skal komme utenfor en strand ikke langt unna Saba Daishi.

Stien på en gammel henro-rute som unngår en av tunnelene på veien.

Det er 88 hovedtempler på pilegrimsruten, men det finnes også 20 templer utenom disse som kalles for bangai eller bekkaku templene (utenfor nummeret). Hvis du besøker disse templene på pilegrimsferden din i tillegg, vil du legge til rundt 150km på den totale avstanden du må gå, som gjør den til rundt 1300km istedet for 1150km. Flesteparten av disse templene krever at du forlater den vanlige ruten, derav de ekstra kilometerne, men noen av dem ligger omtrent rett på ruten. Som Saba Daishi, bangai tempel #4, et interessant tempel hvor det er en statue av Kūkai som holder en makrell av alle ting. Jeg ankom tempelet fra en kort, men behagelig tur gjennom en skog.

Saba Daishi, bangai tempel #4.

Det er en annen stjerne i guideboken i Kaifu, en minshuku (eller hotell som de kaller det) med samme navnet. Jeg hadde møtt et par fra Mitoyo City, Yujin og Yumiko, tidligere idag og de overnatter her også. Det er også et veldig fint sted og verten, Matsuo-san, er veldig vennlig. Han kjører oss til en lokal restaurant i nærheten, Monya (hvis jeg husket navnet rett), som disker opp med en nydelig middag til oss. Yujin og Yumiko er et flott bekjentskap, og vi kommuniserer ganske så bra selv med deres begrensede engelsk og min begrensede japansk. De bor faktisk omtrent rett ved siden av tempel #70, Motoyamaji.

Tebajima og en annen øy.

Kveldssol fra Kainan.

Å ikke måtte gjennomføre noen tempel-ritualer var igrunn ganske så rart, jeg begynner å bli vant til å gjøre det nå, selv om jeg vet at jeg ikke gjør det helt korrekt ennå. På en måte så er det en følelse av hensikt å komme til et tempel på denne pilegrimsvandringen. Vandringen på Minami-awa Sun Line veien var høydepunktet for dagen, med sin svingete vei med utsikt over havet, selv med det kraftige regnskyllet. Ingen regnskyll imorgen har jeg blitt fortalt, ingen templer heller.

Middag sammen med Yujin og Yumiko på en lokal restaurant i Kaifu.

<- HiwasaOzaki ->

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg