søndag 29. desember 2019

Jul og Romjulsvandringer 2019

Da en ikke skal belaste den ene albuen og skiturer igrunn er utelukket, får en bare gjøre det beste ut av det. Ut må jeg og da får jeg ta det jeg har til rådighet i bruk. Her er et lite sammendrag av turene jeg gikk i julen og romjulen.

Først ut er en liten tur i Østmarka. Her gikk vandringen fra Skullerudstua, som vanlig egentlig, og på skogsbilveiene opp til Haukåsen. Som var dekket i tåke. Her inntok jeg lunsj på benken nedenfor golfballen. Fra Haukåsen tok jeg turen på blåstiene gjennom skogen over til Sarabråten mens det mørknet. Derfra videre på skogsbilveiene igjen til Østmarksetra og ned til t-banen på Ulsrud. (19.12)

Is og grått over Nøklevann.

Dystre trær ovenfor Mariholtputten.

Haukåsen i skodde.

I'm dreaming of a grey Christmas. Lunsj på Haukåsen.

Gjennom skogen mot Sarabråten.

En klopp i mørket.

Speidermonumentet nær Sarabråten.

Sarabråten.

Nøklevann.

Så tilbake fra julefeiring på Nærsnes gikk turen til Krokskogen. Med buss til Sundvolden og opp Krokkleiva derfra. Besøkte Kongens Utsikt. Tilbake ved Kleivstua var det på skogsbilveiene hele resten av turen ned til Lommedalen, med en liten avstikker opp til Fjellsetra. Hvor jeg fant et lite islagt tjern som jeg satte meg ned og inntok lunsjen ved. Det var en dag hvor Krokskogen og marka kom i to farger, svart og hvitt. (28.12)

Opp fra Krokkleiva.

En verden i grått og hvitt, ved Krokkleiva.

Kongens Utsikt over Ringerike, ikke mange farger å spore, men fint er det.

Ved veien fra Kleivstua, noen mørke blå farger dukker opp i horisonten.

Men fra Kronprinsens Utsikt var det noen farger å se i horisonten.

Utsikten til Kronprinsen.

På skogsbilveienes rike på vei mot Fjellsetra fra Retthella.

Krokskogen i svart og hvitt.

Lite islagt tjern ved Fjellsetra.

Lunsj ved det lille islagte tjernet ved Fjellsetra.

Gråe berg og skoger.

På vei ned mot Lommedalen, et tilbakeblikk.

Siste tur ut er en tur som var tenkt å bli liten, men som ble litt lengre enn først tenkt. Etter å ha steget av bussen ved Hammeren gikk det på skogsbilvei opp til Skjennungsstua, i tåke og grått skydekke og forbi skiløpere ved Ullevålseter. Godt med fersk og varm kanelbolle på Skjennungsstua (og like rart å se folk som er på tur i marka ikke gjøre annet enn å stirre på mobilene sine når de sitter foran peisen på stua). Skyene lettet litt på turen ned igjen og ga litt mer utsyn til marka. Og så ble turen utvidet til å gå rundt Maridalsvannet på østsiden. (29.12)

Skjærsjøen.

Grått og tungt over marka og Skjærsjøen, her fra skogsbilveien opp fra Ullevålseter.

Utsikten fra Skjennungsstua.

Så letter det litt og Skjærsjøen tittet fram under skyene.

Litt blått var det til og med.

Ved Nes Gård.

Fra Sander Gård.

Lys i mørke ovenfor Kjelsås og Brekke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg