søndag 31. mai 2015

Topp7Turen - I driv gjennom Finnemarka

Drammen og Omegn Turistforening (DOT) har hatt som ønske å lage et stort friluftslivsarrangement i Drammen som kan bidra til å skape et bevisst forhold til turområdene som omkranser byen. Å kalle toppene rundt elvebyen for fjell er kanskje å strekke strikken litt langt, så i ånden til 7-Fjellsturen i Bergen har de dratt igang Topp7Turen. En tur som kom meg tilfeldig for øret, men som jeg kunne tenke meg å få med meg, så jeg fikk skaffet meg en billett til arrangementet (selv om det er fullt mulig å gjennomføre turen når som helst). Arrangementet startet derimot tidlig, så jeg tok til overnatting på hotell i Drammen, med det fikk jeg og med meg litt byliv der på kjøpet.

Utsikt i retning Drammen fra Solbergfjellet.

Knabben (359moh).

Jeg hadde tanker om å løpe ruten, som trening til Marka24, men droppet tanken. Sist jeg var i Finnemarka var jeg ganske så ung (fisketur med fattern), så jeg hadde lyst til å få med meg noe av landskapet når jeg først tok turen hit. Lørdagen var av det våte slaget, derfor var det gledelig at værmeldingen holdt stand og solen bidro med sitt åsyn. For de som skulle gå Topp7Turen var Bjørkedokk startstedet, de som valgte å gå Topp3Turen ble kjørt til Eiksetra.

Solbergvarden (531moh).

Snø på Norefjell.

Ruten skal følge blåmerkingen hele veien, i tillegg er det egne skilt merket med Topp7Turen. Så i pent vær bør det være klein umulig å gå feil, men siden jeg er notorisk glad i å se på kart, så har jeg tatt med meg akkurat det. Ett kart gjør det for øvrig lettere å bli kjent med ett område. Siden man ikke er alene om å bli kjørt ut til Bjørkedokk i bussen, blir man pent nødt til å gå litt i kø i starten. Ambisjonsnivået varierer fra person til person, en gruppe fra Team Drammen skal tydelig løpe turen (de er ikke alene om det), andre skal gå i raskt tempo og andre har bare tenkt å kose seg.

Merking av ruten.

Lokkeråsen (607moh).

Det er ikke uventet 7 topper man må over for å kunne si at man har gjennomført turen, det relle antallet topper er nok noe mer. Dette er Knabben (359moh), Solbergvarden (531moh), Lokkeråsen (607moh), Hoggskollen (597moh), Tverråsutsikten (535moh), Skimten (554moh) og Varden (268moh), for Topp3Turen er det de 3 siste toppene som gjelder. Siden det er et arrangement, får man et fint lite kort man må klippe i for hver topp på ruten.

Hoggskollen (597moh).

Et lite tjern, populært sted å ta pause ved.

Ruten holder seg i utkanten av Finnemarka i starten, fram til første topp, Knabben. Det er ikke høye topper det er snakk om her, men når området rundt ikke er like høyt så blir det bra utsikt. Den beste utsikten kommer omtrent i starten av turen, når stien kommer ut ved Solbergfjellet. Hvor hele dalen ned mot Drammen ligger åpent for skue. Innimellom danner runde og blankskurte svaberg underlaget fram mot Knabben. Så peker kompassnålen innover i marka.

Vandrere over demningen mellom Mellomdammen og Nerdammen.

Improviserte klopper og steg over myr.

Solbergvarden, Lokkeråsen og Hoggskollen kommer relativt tett etter hverandre. Fra Solbergvarden kan man beskue snøen på Norefjell. Lokkeråsen byr på bedre utsikt inn mot Finnemarka. Toppen av Hoggskollen ligger derimot skjult inne blant trærne og byr ikke på mye utsikt. Felles for alle toppene er at det er folksomt på dem nå, men når stemningen er så god som den er så gjør det ingenting. Vandringene mellom toppene er fine. Det er åpnere mellom trærne her.

Tverråsutsikten (535moh).

Jeg spiser litt mat på hver topp, men tar en større pause ved Nerdammen og Skimten (tjernet). Ved Nerdammen og Mellomdammen er det lav vannstand. Nesten i motsetning til resten av marka. Det er bløtt i marka og stien gjør heller ingen mine over å gå rett over de våteste myrpartiene. Føttene suger seg innimellom ned i underlaget og kommer surklende opp igjen.

A creek run through.

Antall folk man møter på går litt i rykk og napp, innimellom blir det en strekk i feltet, innimellom går man i kø. Dette er vel den ene dagen i Finnemarka hvor det er kø her. Ved Tverråsutsikten er det kø for å se på utsikten. Nedenfor ligger Tverråsvannet og Goliaten. Neste topp på ruten ligger ikke langt unna, Skimten. Og navnet passer bra, det er ikke vidstrakt utsikt herfra, men man kan skimte landskapet i det fjerne. Dette var også den strekningen på turen jeg møtte på færrest folk, man kunne bare skimte dem og til tider.

Skimten (553moh).

Tøydukke-elefant på Topp7Tur.

Fra Skimten er det et godt stykke til neste og siste topp, Varden. Og man beveger seg ned fra det litt mer åpne landskapet, hvor siste strekningen går på en grusvei i ett litt mindre spennende landskap. Fra Varden kan man over tretoppene se tilbake mot der man startet fra. Så gjenstår bare sjarmøretappen ned til Bragernes torg forbi Spiralen. Alle toppene er unnagjort.

Varden (168moh).

Målgang for Topp7Turen på Bragernes torg.

Det blir varmere lengre ned mot sentrum av Drammen, det har vært flott vær på turen, men det har vært en noe kjølig vind til tider. På torget er det liv, musikk fra teltene og vandrere som fornøyd har fullført turen. Fornøyd med turen er jeg også. Hvor god utsikt det var fra enkelte av toppene her overrasket meg noe, og det var og lengre strekk med åpnere og luftigere skog. Skal ikke se bort ifra at en må vende øynene mot Finnemarka igjen senere. Jeg brukte omtrent 7 timer og 20 minutter på den 26 kilometer lange turen, inkludert alle pauser.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg