mandag 19. oktober 2009

Film Fra Sør 2009 (Del 1)

Det er tid for Film Fra Sør og på nytt beveger jeg meg ut på en reise i de mer sørlige himmelstrøkene.

Kapittel 1 (Return To Hansala / City Of Life And Death)

Jeg starter min reise i Spania hvor jeg blir presentert for skjebnen til en flyktning som febrilsk prøver å svømme i land etter at båten han har flyktet i kantret. Flyktningen klarer det ikke og man merker at han svelger mer og mer vann, for så å tilslutt miste synet av landet og synker ned under overflaten. Åpningsscenen setter effektivt tonen for første delen av reisen.

Problematikken er sentrert rundt flyktningene fra Afrika til Europa, men sett fra søsteren til en gutt som har omkommet på flukten og fra en begravelsesagent som gjør penger på å frakte de omkomne tilbake til familiene sine i Afrika. Vi følger disse to på veien til Hansala. I utgangspunktet trist, men det blir ikke bare fokusert på det triste, men også på humor og glede. Litt ustødig kamera-føring og noen litt enkle løsninger trekker litt ned på helhetsintrykket, men i alt en god film.

Fra Marokko beveger jeg meg tilbake i tid og over til det store riket i østen, Kina. Her opplever jeg en vond og brutal tid i Nanking. Vi befinner oss i 1937 og i vendepunktet i krigen mellom Kina og Japan. Det starter først som en rendyrket krig, men går etterhvert over til et drama over japanernes behandling av de kinesiske krigsfangene, sivile og kvinnene i Nanking. Det er vakkert fotografert i svart-hvitt, og svært vondt og gripende. Litt for lang i lengden, men en veldig god film om et vondt tema.

City Of Life And Death

Kapittel 2 (Tropical House / Vampires Of Havana / The Window / Turistas)

Videre på reisen, og turen går til kolonialtidens Afrika. Der vi følger en kunstner på jakt etter sporene til en type designhus i Afrika, disse husene har senere blitt tatt ned, utstilt verden rundt og solgt for millioner. En kort og grei etappe på reisen og som gir svarene en ønsker å vite til slutt, hvordan så så dette huset ut?

Fra sporene av huset av aluminium går turen over til et animert Cuba i et møte med vampyrene i Havanna. I det som utvikler seg til en stridighet mellom forskjellige vampyr-klaner møter vi trompetisten Joseph som er lykkelig uvitende om at han er en vampyr. Han tåler nemlig sollys etter uvitende å ha fungert som forsøksvampyr for sin onkel. I denne artige filmen med en egenartet strek prøver både den europeiske vampyr-klanen og den amerikanske vampyr-klanen å slå kloa i vår opprørshelt, i noe som gir meg mye humor på reisen.

Det blir dog noe anmasende på slutten og det føles godt å roe ned i det Argentinske bondelandet. Her ligger Antonio sengeliggende etter et hjerteinfarkt, mens han venter på at sønnen skal komme på besøk blir vinduet hans eneste møte med verden utenfor. Et stille, rolig og poetisk møte med en underfundig slutt.

Turistas

Videre beveger jeg meg som turist over til nabolandet Chile. Carla blir etterlatt av mannen mens de er på ferie, etter at hun har fortalt at hun aborterte deres ventende barn. Dette fører Carla videre på en reise hvor hun møter en ung mann som presenterer seg som Ulrik Skakkenbak og er fra Norge (noe som frembringer lett humring fra undertegnede og andre). Senere kommer det fram at han ikke er helt ærlig med henne. Dette var en fin film med små underfundige detaljer som foregikk i bakgrunnen og som gjorde mye til at filmen ble en god opplevelse. Scenen der Carla møter igjen mannen og når man i et øyeblikks stillhet, mens de slipper opp for ord til hverandre, ser og hører en kajakk-padler skrike når han faller utfor et stup i bakgrunnen er fortreffelig.

Kapittel 3 (The Passion Of Gabriel / Air Doll / Djevelens Trekkspill)

Fra Chile går ferden til Colombia og en liten landsby der vi møter presten Gabriel, som er splittet mellom sitt kall og sin kjærlighet til en kvinne som han kun kan møte i skjul. Det lille samfunnet befinner seg i en posisjon der de er i en klemme mellom geriljaen og hæren. Gabriel har et brennende engasjement og dette fører ofte til at han ofte både fører seg selv og landsbyen ut i problemer. En flott film og veldig godt fortalt om hvilke valg som oppstår når et samfunn havner i en klemme mellom to stridende faksjoner, og på det private plan mellom ens plikter og ens følelser.

Så befinner jeg meg i Tokyo og til en underfundig del av reisen. I en stilfullt fotografert film blir vi kjent med en oppblåsbar dukke (type Barbara) som våkner til liv mens eieren går på jobb. Her ser hun verden fra et uskyldig og naivt ståsted, der hun vandrer gjennom gatene mens solen skinner gjennom henne. Lun og veldig fin, men kunne nok ha strammet inn litt på tiden. Minnet meg om 'The Beautiful Washing Machine' av James Lee (Malaysia 2004), der en vaskemaskin kommer til liv.

Etter gjestespillet i Japan vender jeg tilbake til Colombia for en musikalsk reise gjennom de nordlige delene av landet. Et trekkspill er merket av djevelen og vi følger dets reise for å bli returnert til sin originale eier. Flotte bilder fra Colombia og mye musikk i en veldig god film. Som med en del andre filmer så kunne denne også ha vært litt kortere.

Djevelens Trekkspill

Kapittel 4 (I'm Gonna Explode / One Man Village)

Jeg reiser videre til Mexico og til den vanskelige tenårings-tiden, den portretteres som like vanskelig der som det gjør her hjemme. Rotløse, bortskjemte og leie av skolen føler tenåringene Roman og Maru at de ikke hører til noen steder. De møtes på avslutningen på skolen der Roman iscenesetter et show der han tilsynelatende henger seg. En film med et godt utgangspunkt, med enkelte småartige scener, men hvor det gode utgangspunktet ikke ble utnyttet godt nok. Klarte heller ikke å engasjere meg noe særlig eller få noen slags sympati med hovedkarakterene og 'opprøret' deres. Noe som er viktig for at en slik film skal fungere, til det ble også grunnlaget for 'opprøret' deres litt for manglende beskrevet.

Neste punkt på reiseruten min bringer meg til en som føler at han fortsatt hører til et sted ingen andre lengre føler de hører til lengre. I en fraflyttet landsby i de libanesiske fjellene bor det fortsatt en fastboende. Veldig fin dokumentar som på en enkel og virkningsfull måte er informativ om ettervirkningene av den libanesiske borgerkrigen. Fortellingen om den forlatte landsbyen og dens eneste fastboende er fint fortalt på en både melankolsk og humoristisk måte.

One Man Village

Kilder:
  • Return To Hansala : Chus Gutiérrez, Spania 2008.
  • City Of Life And Death : Chuan Lu, Kina & Hong Kong 2009.
  • Tropical House : Manthia Diawara, Mali & Portugal 2008.
  • Vampires Of Havana : Juan Padrón, Cuba 1985.
  • The Window : Carlos Sorín, Argentina & Spania 2008.
  • Turistas : Alicia Scherson, Chile 2009.
  • The Passion Of Gabriel : Luis Alberto Restrepo, Colombia 2009.
  • Air Doll : Hirokazu Kore-Eda, Japan 2009.
  • Djevelens Trekkspill : Ciro Guerra, Colombia 2009.
  • I'm Gonna Explode : Gerardo Naranjo, Mexico 2008.
  • One Man Village : Simon El Habre, Libanon 2008.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg