torsdag 30. september 2010

Tilety-dalen til Karakol Gorge

Den tredje dagen på fjellet i Kirgisistan tok oss over det første høye passet på turen, Tilety-passet på en 3700 moh høyde. Turen startet i Tilety-dalen og startet på oppstigningen mot passet med engang, ved starten var vi på en 3000 moh. Vi skulle gå til Karakol Gorge, en tur på 15 kilometer hvor vi ender nede på 2550 moh. Overnatting i teltleir ikke så langt unna et hvilested for nomadefolket i området.

Siden dette var første høye passet på turen, var det også nå jeg først tenkte på om jeg tålte høyden. Det gikk uten problemer, vi gikk i et rolig og godt tempo. Nå var ikke dette passet like høyt oppe som visse andre steder i verden, men det var høyt nok til at man kunne merke høyden.

Vel framme ved Karakol Gorge lå teltleiren oppe og vi fikk god middag servert i middagsteltet. Ingen vedovns-varmet dusj her, så jeg måtte ut og vaske meg i en kald elv. Det rant en elv rett ved teltleiren, men den var ganske så stri og var helt gråhvit pga all sanden den brakte med seg (jeg vasket meg ikke i den elven).

Vi startet oppstigningen mot Tilety-passet med engang fra teltleiren. I starten var fjellsiden grønn og frodig, men etter hvert måtte vegetasjonen selv her gi tapt. Fint vær var det også i starten av turen.

Stimerkene i fjellene i Kirgisistan er utformet som røde piler, med et lite mellomrom mellom 'pilspissen' på pilen og 'pilpinnen'. På bildet ser vi ryggen til Håkon som passerer et stimerke på vei opp mot Tilety-passet.

Høyt beiter dem. Vi passerte en flokk beitende hester på vår oppstigning. De gikk fritt rundt uafektert av oss når vi passerte dem. Bakerst i bildet er en av bærerne på vei til å passere oss med en vesentlig tyngre bør enn det vi bar.

Her har vegetasjonen gitt tapt for gråfjellet, gruppen er på vei mot Tilety-passet som kan sees i bakgrunnen. Vi passerte over passet i bunnen av den u-formede ryggen.

Tilety-passet på omtrent 3700 moh. På tidspunktet bildet ble tatt var allerede de fleste av bærerne kommet opp til passet og gått videre, det står to bærere på passet og speider tilbake.

Utsikt fra Tilety-passet ned mot Tilety-dalen som vi kom fra. Turen opp til passet gikk fint for alle. Fin utsikt fra passet, men det hadde begynt å komme litt skyer så den beste utsikten fikk vi ikke.

Fjellguiden på toppen av passet, de er ikke like godt utstyrt som det vi er.

Etter å ha gått over passet bar det nedover, og vi kom tilbake til vegetasjonen igjen. De grønne og frodige fjellsiden ønsket oss velkommen på vei ned til Karakol Gorge.

Spisse fjelltopper i horisonten. I retning av denne toppen lå det litt ovenfor oss en liten teltleir, muligens klatrere som er ute for å bestige fjellene i området (eller kanskje nettopp denne toppen).

Vi har tilbakelagt Tilety-passet, som her kan sees helt i bakgrunnen av bildet omtrent midt i.

Gruppen på vei ned mot Karakol Gorge og teltleiren der. Det har skyet over og vi fikk litt regn i løpet av kvelden.