søndag 5. mai 2013

Troll I Eske: I De Beste Hjem

Det er jo alltid spennende å se de første bildene eller rulleteksten til trollet i esken når de ruller over skjermene for så å få vite hvilken film som vises. Dermed er det og litt skuffende de gangene det viser seg å være en film man har sett. En er jo alltid mer interessert i å se en film man ikke har sett før. Denne gangen ble møtt med en skuffelse.

I De Beste Hjem.

François Ozon er alltid en filmskaper å se opp for, I De Beste Hjem intet unntak. Solid håndverk viser Claude som innynder seg hos en familie til en klassekamerat for å bruke dem som kilde for en skoleoppgave. En veldig bra konstruert intrige, psykologisk uten å være en thriller. Se ellers opp for Ozon sitt stikk til Woody Allen sin Match Point, på en filmplakat i filmen er hovedpersonen avtegnet med en bordtennis-racket. Filmen stakk av med FICC-prisen (også kjent som Don Quixote-prisen) under festivalen.

Filmen så jeg under Tromsø Internasjonale Filmfestival i år. Og jeg nøyer meg med den korte beskrivelsen av filmen jeg skrev fra rapporten derfra tidligere. Så skal det jo sies at skuffelsen lå i at jeg hadde sett filmen fra før og ikke i selve filmen. For filmen den er god og anbefales å se.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg