lørdag 17. april 2021

Kjentmannsmerket: Gullfax

Gullfax var en av radiosender- og mottaksstasjonene i Nordmarka under siste verdenskrig. Denne lå i en liten og primitiv hytte i nordenden av Løndalstjernet, fram til den ble revet i 1970-årene. Området hytta lå i er bratt og utilgjengelig, et veldig godt skjulested, men også uten en god fluktvei. Radiostasjonen opererte fra april 1944 til mai 1945.

Brudd i løypa opp mot Svartbekken.

Fra Svartbekken mot Mylla.

Det var derimot ikke å ta en kjentmannspost som var min plan for denne dagen. Jeg skulle hovedsakelig på skitur. Mens snøen hadde begynt å gjøre seg vanskelig sør i marka, var det fortsatt fine forhold i nord. Nydelig vær og relativt gode forhold etter å ha kommet litt opp fra Grua. Måtte gå litt i starten fra Grua, men ikke så langt som ventet. Enkelte brudd i løypene var det og, men aldri nevneverdige problemer.

Opp mot Bislingen.

Flotte løyper over Bislingen.

Bislingen.

Bislingen er nesten alltid en sikker vinner, og i dette været helt nydelig. Her er det nesten helt åpent, og det minner litt om høyere strøk. Dette har jeg sikkert nevnt før og, men en gjentagelse er ikke farlig når det gjelder Bislingen og Bislingflaka. Når snøen henger på trærne her oppe er det ekstra magisk, men nå sent på året er det bare grener å se.

Fra Syljusæterkollen.

Nær Johannestjern med Syljusæterkollen bak.

Ruten min tar meg ned til Mylla igjen, denne gangen vestenden, før jeg glir videre mot Tverrsjøstallen og derfra forbi Johannestjern mens jeg skuer opp mot Bislingen og Syljusæterkollen nedenfra. Langs Gjerdingen er nedtappingen klart synlig der sprekker og synkende is er tydelige.

Rundt Johannestjern i retning Gjerdingen.

Gjerdingen.

Vannet tappes i Gjerdingen, det synes på isen.

På vei tilbake mot Svartbekken ble det plutselig en kjentmannspost-tur likevel, nok en ufrivillig en i rekken. Måtte jo le litt når jeg så skiltet med Gullfax og den tilhørende kjentmannsposten.

Gullfax.

Nok en flott skitur på tampen av sesongen.

Auretjernet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg