lørdag 5. juli 2014

Kjentmannsmerket: Ved Hestesund, På Nesøya

På en lengre tur var det mulighet for å ta en kort avstikker bort til en kjentmannspost, så i en pause fra turen gjorde jeg den turen litt lengre. Siden beina har begynt å fått de første tegnene på at det er en lang tur, var jeg en liten stund usikker på om jeg gadd å ta turen. Men nå går beina på broen over Grønsund og inn i de velståendes jungel.

Ved broen over Grønsund som går over til Nesøya.

Det er uansett en ikke så veldig lang tur på asfalt. Trær som slåss med hverandre om å bli størst og høyest er byttet ut med eiere som kniver med hverandre om å bygge de størst mulige palassene. Det er en kjedelig vandring ut til dette sundet som titter over mot Landøya.

Den lille grønne flekken ved Hestesund.

Ved Hestesundet lå det før et ishus som ble brukt under isdriften på Nesøya. Isen kom fra Nesøytjernet og skaffet mange arbeidsplasser den gang i tiden, i 1900 var det 200 mann som jobbet med isdriften. Jeg stempler i heftet før jeg blir var en som roper navnet mitt fra sundet. Ute i sundet kjører en tidligere sjef av meg forbi.

Ved Hestesund, på Nesøya.

Siden jeg må tilbake til min opprinnelige vandring for dagen, blir det ikke noen lang pause her. Jeg snur og går i de samme sporene mine på asfalten tilbake til broen. Vet at om en liten stund vil jeg stå på den andre siden av sundet. På veien funderer jeg på om jeg skal finne uthuset som ble kuttet i to av en nabo her, kanskje en idé for en kjentmannspost, men legger tanken fra meg.

Grønsund.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg