lørdag 5. juli 2014

Veien hjem

Helgen dukket opp uten noen store planer, men det lå an til at resten av familien min samles hjemme hos foreldrene mine. Så da dukket tanken om å gå hjem til dem opp, og vips så var en dårlig idé satt ut i livet. En test av tenkt rute i lommekjent.no kunne stadfeste en rute på over 5 mil. Jeg har gått lengre enn det før, men det har vært i skogen og på sti, noe helt annet enn på flat vei. Nå la likevel planen min opp til å kunne få gått en god del på stier likevel, jeg har tenkt å benytte meg av flere av kyststiene langs Oslofjorden som har blitt opprettet. Så klokken 08:00 om morgenen lukkes døren og jeg tar fatt på en vandring basert på en dårlig idé. Fra Oslo til Nærsnes, over 5 mil langs vei, by, urbane strøk, kyststi og fjord. Værutsiktene er heller ikke de verste.

Første del av turen består i å komme seg ut av byen og tanken min er å benytte meg av så mange grønne lunger ut som mulig. Små rutevalg som gjør vandring langs trafikkerte veier i byen mindre. Et naturlig besøk i Vigelandsparken hvor det går en fin lomme ned mot Skøyen. Hvor lommekjent ser for seg at jeg skal gå en lang rute opp mot Bestum, jeg velger istedet å sette kursen ned mot Drammensveien og et høylytt trafikkbilde. Det varer bare frem til Lysaker hvor jeg kan gå inn bak fredfulle veier opp mot Stabekk, og forbi flere grønne innslag på vei mot Sandvika via Engervannet.

I Sandvika trengs det en pause, beina merker de tre timene jeg har vært ute og gått nå og magen trenger påfyll. Det har blitt varmere og i horisonten trykker skyene seg sammen til en mørkere utgave, tordenvær i gjære? Ved Slependen ligger partiene med kyststier foran meg, men først tar jeg en snartur innom Nesøya for en kjentmannspost.

Det har definitivt vært en annerledes vandring jeg har lagt ut på enn det jeg er vant med, et stykke unna skogens ro som jeg normalt frekventerer. Jeg håper å bøte på noe av det med å bruke kyststiene nedover fra nå av. Så det bærer rundt på kryss og tvers på leting etter hvor å gå i starten, første kyststien jeg går på er ikke merket så jeg må bruke et lite detaljert kart jeg fant på nettet. Jeg kommer meg ihvertfall til slutt ut ved Holmen.

Fra Holmen er kyststien merket, selv om noe av den har blitt en fin løkke med mulighet for å gå i ring ved Syverstad. Varmen tetner til luften og folk bader fornøyd på Hvalstrand. Selv om det medfører en omvei legger jeg turen ut til Konglungen hvor mesteparten av kyststien nå går inne i skogen. To ekorn danser fra tre til tre. Til lyden av fuglekvitter og rasling i blader, og stigende dunking fra en fest i nærheten. Går litt feil på tilbaketuren og ender opp med å måtte svette langs veien fram til Furua.

Ved Vollen stavrer jeg inn på butikken for å fylle opp med mat og drikke, litt over fire mil etter Sagene nærmer klokken seg fem og jeg har vært på beina i snart ni timer. Ikke til å motsi at beina merker det. Jeg lurer litt på om jeg rekker fram til tiden jeg har oppgitt at jeg vil komme (jeg har ikke sagt at jeg går). Jeg har nå funnet ut at lyden fra festen jeg har hørt ikke kommer fra et hus, men fra en liten ferje ute i fjorden. Dunk, dunk, dunk, lyder det utover vannet, ganske så enerverende. Fra Elnestangen kan jeg nå se Nærsnestangen lengre ute i fjorden, dunk, dunk, dunk. Das partei boot.

Slemmestad og gamle dager dukker fram, her har jeg gått flere ganger før, men det begynner å bli en stund siden nå. Kyststien over til Nærsnes er en fin tur, på det høyeste punktet over er det en flott utsikt over fjorden og ned mot mitt gamle hjemsted. Merk at kyststien ikke går hele denne veien lengre, men stopper før Grundvik. Ironisk nok så er noe av det første som møter meg på Nærsnes sauebreking. Rundt bukta og forbi Slippen og gjennom de sørlandske veiene og jeg er hjemme.

Når jeg kommer frem gjør ikke foreldrene mine store ting ut av det, de er vant med at jeg får mine innfall og legger ut på mine lange vandringer. Det er vel bare sånn jeg er. Men det føles godt å sitte ned. Jeg har ikke tenkt å gå hjem igjen.

Ruten jeg gikk kan sees her på lommekjent: http://www.lommekjent.no/ruter/1778102.

08:13: Prøver å unngå mest mulig vandring langs bygater, så legger turen om Ullevål Sykehus i starten, her går det en liten tursti på baksiden med litt mere grønne lunger enn langs trafikkerte Kirkeveien.

08:41: Legger turen gjennom Frognerparken, i det sørvestlige hjørnet går det en liten grønn tunnel ned mot Skøyen. De grønne pausene fra veiene i byen er kjærkomne.

09:15: Velger å gå ned mot motorveien ved Bestum.

09:32: Ankommer Lysaker.

09:59: Ved Stabekk, hotellet med alle skiltene på er stengt.

10:14: Ved Ballangrud.

10:56: Ankommer Sandvika ved siden av Engervannet.

11:38: Ved Slependen og Nesøya.

12:53: Passerer forbi et lite gjengrodd tjern på kyststien ved Breivika.

13:13: Kommer ut til Holmen.

13:57: Stien ved Hvalstrand.

14:32: Der kyststien går inn mot Konglungen.

15:18: Ved Konglungen.

16:28: Ved Sjøvollbukta.

16:37: Ankommer Vollen etter litt over fire mil.

17:37: Ved Elnestangen kan jeg se Nærsnestangen lengre ute i fjorden, jeg nærmer meg.

17:55: Slemmestad holder til i nærheten.

18:31: Flott utsikt mot Oslofjorden og Nærsnes ved kyststien over fra Slemmestad.

19:00: Nærsnesbukta.

19:07: Slippen på Nærsnes, jeg er hjemme.