onsdag 6. august 2014

Fjellhopping i Stølsheimen (Dag 2): Selhamar - Torvedalen

Vi våkner opp til en ny dag, overskyet og ett par ødelagte sko. Faren min har bestemt seg for å snu, tar ikke sjansen på å strande midt ute i fjellet uten sko på beina, forståelig nok. Heldigvis får han sitte på med en barnefamilie som har plass og som skal kjøre forbi Voss. Så litt vemodig fortsetter jeg videre alene oppover bakkene mot Hundeggi fra Selhamar. Jeg kan se fattern gå sammen med barnefamiliene rundt Selhamarvatnet en stund, så forsvinner vi begge ut av hverandres synsfelt.

Om morgenen på vei fra Selhamar, Raudberg i bakgrunnen.

Det er surt og kaldt om morgenen. På vei opp mot Hundeggi tar jeg noen avstikkere til noen knauser som byr på utsikt ved siden av stien. Nedenfor blinker det grått ifra vannene, mens det velkjente Raudberget er litt mer nedtonet enn i sollys, men selv nå så skiller det seg ut. En anomalitet i den grå fjellverdenen. Oppe på Hundeggis steinete landskap kan jeg se Kvilesteinsvatnet nedenfor, og i enden Bjergane, ett eller annet sted der nede nærmer nok min far seg vannet.

Raudberg skiller seg godt ut fra resten av fjellene.

Over Hundeggi, utsikt mot Kvilesteinsvatnet.

Jeg møter på et ungt utenlandsk par som har teltet oppe på neste egg jeg må over, de var overveldet av utsikten på begge sider. En enslig hytte ligger isolert i Kvanndalsleitet. Idag var vår opprinnelige plan å gå til Langavatnet og så ta en pause der og fiske. På vei ned mot vannet, brytes skyene opp og solen setter farge på omgivelsene igjen. Det er myrlendt rundt vannet og det surkler godt når jeg går. Ved sommerbroen over utoset ved vannet finner jeg meg en fin plass for en rast.

Utsikt ned mot Langavatnet og over mot Asbjørgsdalseggi.

Broen nedenfor Langavatnet, fin plass for en rast.

Og der blir jeg i litt over to og en halv time. Solen skinner, det er varmt, fjell på begge sider. Spiser lunsj og så prøver jeg fiskelykken. Prøver først i det lille vannet sør for broen, men der er det grunt og nok ikke mange fisk. I Langavatnet drar jeg opp en fin ørrett på første kast etter å ha byttet spinner, men det blir med den ene fisken. Verre er det når jeg skal sløye fisken, da det går opp for meg at det er mangfoldige år siden jeg har gjort det, men jeg får til slutt gjort det på et vis.

Fin liten forrett fisket i Langavatnet.

Jeg trives godt med å vandre alene (ikke det at jeg ikke trives å gå sammen med andre), men når det gjelder å fiske så trives jeg igrunn best sammen med andre. Fisking er for meg, kanskje merkverdig nok, en litt mer sosial greie. Ofte sammen med fattern, og da pleier han som regel å sløye fisken, av rene vane tenker jeg. Ikke at jeg er den som får flest fisk uansett.

På vei opp mot Asbjørgsdalseggi, Grøndalsvatnet nedenfor.

Utsikt fra Asbjørgsdalseggi.

Fiskelykken over og jeg begir meg videre, fornøyd med min ene fangst. Flott vær og god tid, så jeg tar turen opp til Asbjørgsdalseggi (1158moh). Nedenfor skinner Grøndalsvatnet, hvor det pågår anleggsarbeid ved demningen. Dumpe lyder driver over vannet i min vei. På vei over Søtebakkeggi smeller det høyt, stillheten i fjellet brytes og en røyksky fyker bortetter vannet. Tydelig sprengningsarbeid ved dammen, det blir heldigvis med den ene sprengningen.

Ned mot Torvedalen og Torvedalstjørni.

Så kan jeg se ned mot Torvedalstjørni hvor Torvedalshytta ligger fredfullt og venter. Det er rolig her, fra før er det bare et eldre dansk ektepar som er her og flere blir vi ikke i løpet av kvelden. En kan nyte solnedgangen fra benken utenfor hytta med utsikt over det lille vannet. Ørretten blir til en fin liten forrett, hovedretten blir en noe kjedeligere cowboy-gryte. Om kvelden tennes stearinlysene og en kan sitte og nyte stillheten i fjellet.