lørdag 9. august 2014

Fjellhopping i Stølsheimen (Dag 5): Tvinnestølen - Voss

Etter frokost i den lille stølen pakker jeg sekken for siste gang på denne turen, nå legges kursen sydover mot Voss og tilbake til sivilisasjonen. Det er en heftig værmelding for dagen, kraftig vind og regn skal beleire fjellheimen visstnok. Men det er tidspunktet for når toget går tilbake mot Oslo som jeg må bry meg om, jeg har likevel god tid.

Utsikt mot Nedsta Piksvatnet.

Utsikt tilbake mot Stølsheimen fra ryggen ovenfor Horgadalen, Kvitanosi lett synlig.

Ved avmarsj er det klar blå himmel og lite som minner om isødet for to år siden. Jeg ønsker å ta turen opp til Lønahorgi på veien ned, men å gå opp fra Vådalseggi, der stien fra Tvinnestølen og Volahytta kommer inn på stien opp mot toppen, og ned igjen gidder jeg ikke. Så istedet går jeg opp ryggen som starter sør for Horgadalen og begir meg mot toppen derfra. Nedenfor ligger Vidvangane nå oppstukket av blå hull i fjellet. Kvitanosi følger meg med kvitøyet.

Vidvangaene.

På vei opp mot Lønahorgi.

Utsikten oppe på ryggen er nok bedre enn nede ved Vidvangane. Kommer opp til Lønahorgi, på 1410moh, og hopper litt rundt i blåsten. Vinden og tårnet lager ekstra stor lyd idag. I utsikten kan en se at det fine været ikke vil vedvare. Himmelen slører sakte over. Varden gir ly for vinden. På vei ned møter jeg på de første andre vandrerne for dagen, det blir flere av dem etterhvert.

Utsikt i retning Voss fra Lønahorgi.

En liten bu nedenfor toppen har sett sine bedre dager, så også med Kvilehytta, den har fått lite med hvile i det siste. Spiser lunsj ved stølen ved Vådalseggi, mens vinden truer med å stikke avgårde med maten min. Herfra og ned går det i kjent terreng.

På toppen av Lønahorgi, tårnet med Kvitanosi i bakgrunnen.

Lavere går det, fjellet forsvinner sakte bak meg. Jeg tar flere blikk bakover. Flere folk i stiene. Ved Valbergstjørni tar jeg et siste blikk bak mot Lønahorgi. Så er jeg ved Hangurbana, og veis ende. Fem dager i Stølsheimen er over, jeg skulle gjerne ha gått mer. Må vente i 20 minutter, så stiger jeg inn i banen, som dingler fra side til side i vindkastene nedover.

Tilbakeblikk mot Stølsheimen og Kvitanosi.

I Voss får jeg meg en dusj på Fleischer's, slik at det blir levelig for andre togpassasjerer når jeg stiger om bord. God tid til toget går. Tar en kort kikk på stedet før jeg setter meg ned på et sted for å spise litt mat (Tre Brør). Lørdag og god stemning, men det tømmes fort for folk ute når det annonserte regnværet gjør sin ankomst. Fyller likesågreit på med en pannekake med sukker og sitron på fra en av bodene på markedet som er i byen.

På vei ned fra Lønahorgi, en liten bu ligger med fin utsikt over dalen nedenfor.

Mot Voss.

Turen over fjellet blir regnfull. Ved Rallerud er det så grått at en knapt kan skille kontrastene fra hverandre. Tyrifjordens bredder er krusende bølger, skummende hvite. Og det er mørkt, lenge siden jeg har sett noe så mørkt. Hodet mitt ser ut til å bli preget av været og, de siste timene på toget sitter jeg med en vond hodepine. Stiger av i Asker, hvor jeg blir plukket opp. Også her er det dunkelt. Kommer tilbake med et vondt hode og er ikke helt i form, men det plager meg ikke så mye. Jeg har hatt en fin fjelltur og det er det jeg vil minnes.

Valbergstjørni med Lønahorgi i bakgrunnen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg