onsdag 17. april 2019

Påskeskituren 2019

Egentlig skulle jeg ha jobbet. Men når Påsken skulle feires der snøen manglet, og været stilte opp med det beste Påskeværet på lang tid, så jeg meg nødt til å unne meg en ekstra fridag. Muligens var det og siste mulighet for en skitur for vedkommende og. Idag var det ikke god glid, feste og fart som gjaldt, men bare å komme seg ut på ski i finværet.

Stort sett kjente rutevalg på slutten av en skisesong var det og. Fra Skansebakken, der skoene først kunne stå uforstyrret på skiene etter å ha gått bort til krysset skisporene krysser. Derfra var det non-stop helt fram til Gagnumsætra, men det var på vei til å få åpne sår underveis. I det flotte været var jeg heller ikke alene om å ta turen ut på ski. Likevel, etter å ha passert Oppkuven var det færre.

Med så flott vær og temperatur, glemmer en fort de ikke helt optimale forholdene for skiføret, spesielt når en av samme årsak er litt slapp med smøringen og. Idag lot jeg Heggelivannet ligge i fred og gikk rundt istedet. Ved Løvliflaka gikk turen ned mot Atjern. Fikk til og med krysset av på listen en trasé som jeg ikke har gått før, over Atjernsmyrene i retning mot Damtjern, fornøyd med det. På Damtjern var det en ivrig skiløper som skøytet over med pulk.

Lunsjen den ble tatt ved Stubdalstjern. Jeg glemte appelsinen hjemme, så en Solo og en Troika appelsin måtte stå for erstatningen. I solen varmet det. Helt nydelig. Et par andre skiløpere gled plutselig forbi.

Hjemturen ville fra Løvliflaka gå i akkurat samme rute som jeg gikk opp på. Før det gikk turen videre fra Stubdalstjern over Ringsmyrene til et stengt Løvlia og så opp til Løvliflaka igjen.

Nede ved Fløyta hadde solen gjort sitt for å fjerne mer av snøen, det var dukket opp mer åpne sår nå, men det gikk fortsatt fint å ta seg tilbake uten å måtte ta av seg skiene. Til der jeg kunne ta på meg skiene når jeg startet så klart. En flott Påskeskitur.

På Gråseterveien opp mot Søndre Heggelivann.

Utsikt ned mot et lite tjern eller putt (som ligger nord for Nibbitjern).

Ved Atjernmyrene.

Ved Atjernmyrene.

Ved Atjernmyrene.

Da appelsinen lå igjen hjemme måtte Solo og Troika appelsin ta over som erstatning.

Stubdalstjern.

Lauvliflaka.

Rutebeskrivelse: Skansebakken - Storebekkhytta - S. Heggelivann - Oppkuven - Løvliflaka - Atjern - Damtjern - Stubdalstjern - Løvlia - Løvliflaka - Gagnumseter - Oppkuven - S. Heggelivann - Storebekkhytta - Skansebakken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg