lørdag 18. juli 2009

Trollheimen (Del 1): Gjevilvasshytta - Bårdsgarden

Jeg bestemte meg tidlig for at denne sommeren skulle jeg legge Trollheimen til 'fjell-repertoaret' mitt. Jeg har før gått mye på Hardangervidda, og har sett Jotunheimen og Rondane, så det var på tide å finne et nytt område å plassere mine fjellføtter i. I tillegg var jeg så heldig at mine foreldre skulle til Kårvatn i samme periode, så da fikk jeg også skyss opp til trollenes rike. Så søndag kjørte vi opp til Gjevilvasshytta, der vi overnattet før våre veier skulle skilles dagen etterpå. Til middag ble det servert rømmegrøt og spekemat.

Utsikt over Gjevilvatnet fra Gjevilvasshytta, Snydda badet i lys.

Dag 1 (Mandag 13.07): Gjevilvasshytta - Bårdsgarden

Jeg hadde planlagt å ta ruten som går over til Okla til Bårdsgarden, men for å kunne gjøre det var jeg avhengig av å komme meg over til Langodden som ligger på den andre siden av Gjevilvatnet for Gjevilvasshytta. Hvis ikke ville det ha blitt veldig mange ekstra timer på å gå rundt. Det går turistbåt dit, men den ville ikke ha fått meg over før senere på dagen. Så foreldrene mine kjører meg dit, greit med 'privat-taxi' av og til.

Men så er man der og jeg kjenner den lille kriblingen som jeg alltid får like før jeg skal starte på en lang-tur på fjellet. Noen finer dager på fjellet ligger foran meg, jeg gleder meg. Det er sol og få skyer på himmelen, ruten starter i tillegg med en passe stigning, så jeg vil få en varm start på dagens etappe. Godt oppe i stigningen tar jeg meg en pause, over vannet kan jeg se tilbake til Gjevilvasshytta. Det er ikke for seint å snu tenker jeg, men har ingen planer om det.

Etter at jeg har passert Engelsbekkhøa så går stien på siden av Korgtjønntangen, som knapt kan kalles en topp. Jeg tar uansett av stien og går opp denne lille toppen, derfra går jeg ned til et lite vann som heter Korgtjønna. Dette er et fint sted for lunsj så jeg finner meg en plass på nordenden av vannet, over vannet ligger det en liten fjellbu. Været har gradvis skiftet seg litt, mot slutten av lunsjen begynner det så smått og regne litt. Heldigvis bare en liten byge, men den følger meg sånn halvveis når jeg fortsetter opp mot Mjølk-skåla vannet og videre opp Stenhøa og tilbake til stien igjen.

Utsikt fra Snydda i retning Trollheimshytta.

Den øverste toppen på Okla heter Snydda og er på 1580 meters høyde, fra stien er det en knapp kilometer opp til toppen. Det har klarnet, så på toppen fyrer jeg opp stormkjøkkenet igjen og koser meg med en kopp varm solbærtoddy. I retning Trollheimshytta er det mørkt, veldig mørkt. Jeg kan tydelig høre torden-knallene der jeg sitter, godt da å sitte under nesten klar himmel. Utsikten fra toppen er flott.

Resten av turen går uten problemer, det er også fin utsikt utover fra sørsiden av Okla.
Det ble en grei første dag, en enkel etappe. Men det er uansett alltid godt å komme fram til målet. På Bårdsgarden var det få, bare tre andre vandrere. Her var dog ikke proviant-utvalget det største, så til middag ble det den velkjente spagetti de capri-boksen. Godt da at hytten ligger på en gård og at bonden selger lettøl, brus, hjemmelaget brød og egg. En kan og nevne at selv om hytten var selvbetjent så hadde den dusj, luksus kalles det i fjellheimen.

På vei ned fra Okla.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg