torsdag 30. juli 2009

Skjulte skatter i Seljord: Det tyske flyvraket på Hestnutan

"Skodden ligger tungt over Skorvefjell, og mens mørket sakte men sikkert brer seg over landskapet kan man høre duren av et fly. Så blir det brått stille...."

Under krigen styrtet det to fly på Skorvefjell i Seljord, et amerikansk og et tysk. Begge styrtet i 1944 og med bare en måneds mellomrom. Det amerikanske, et Liberator bombefly, styrtet like ved toppen av Gøysen. Det tyske, et passasjerfly av type Junker, styrtet like ved Hestnutan.

Utsikt over havaristedet.

Flyvraket på Gøysen er nok det mest kjente, og også det som er enklest å finne. Jeg hadde og helt glemt vraket på Hestnutan, så når jeg plutselig ser dette flyvraket avmerket på et kart så bestemmer jeg meg for at dit må jeg gå.
Jeg legger turen dit på en varm sommerdag (til avveksling fra de ellers så våte sommerdagene i 2009). For å komme dit tar jeg veien om Finndalen, jeg valgte å ikke gå opp den første merkete stien opp da Finndalsåi var stri.

Turen går innover den vakre Finndalen, som også er en liten skjult perle. Det er alltid en hyggelig tur å gå inn til Finndalsstaulen. Det er ingen merkete stier stier til flyvraket så jeg må gå etter kartet. Jeg velger å legge ruten min om nordsiden av Hestnutan. Jeg følger da først stien fra Finndalsstaulen opp mot Skorve (det anbefales også å ta turen over Skorve fra Finndalen), men tar så av denne når den begynner å vri seg opp mot Nordnibba og Skorve.
Det blir smått bratt opp ved siden av Hestnutan, men det oppveies av den flotte utsikten.
Når jeg har kommet opp på toppen av stigningen (ikke toppen av Hestnutan) er det en smal sak å finne veien til flyvraket, det går og en del stier her.

Rester ligger spredt ut over området.

Oppe ved havaristedet kan man tydelig se restene av flyet, de ligger spredt utover. Det er dog ingen virkelig store deler igjen av flyet. Tydelig at det også må ha vært et kraftig styrt, for det ligger vrakrester også et godt stykke unna selve havaristedet.

Flyets navn var 'Hermann Stache' og var et vanlig passasjerfly av typen Junkers Ju-52, det trafikkerte mellom Oslo og Berlin og kunne ta 12 passasjerer. Flyet styrtet kraftig ute av kurs den 16. oktober 1944, i flyet var alle passasjer-setene opptatte og det hadde i tillegg en besetning på 3, alle omkom. Ingen i Flatdalsbygda så styrten på grunn av den tykke tåken.

Det er flott opp til flyvraket og man har omtrent utsikt til alle kanter fra havaristedet. Kombiner det med en plass som har en liten historie å fortelle så har man en fin tur.

Vrakrester av Junkeren, Gaustatoppen kan skimtes i bakgrunnen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg