lørdag 30. april 2011

Kjentmannsmerket: Dausjøberget og Barlindåsen 384

Dausjøberget er ikke et berg man lett får øye på, det er et lite uanselig berg som heller ikke har navnet sitt merket på kartet. Det ligger rett sør for Dausjøen i Maridalen og her har det blitt satt opp en kjentmannspost. I det fine været den siste dagen i april tok jeg turen opp på denne lille kollen som er geologisk interessant på grunn av forkastninger på toppen.

Dausjøberget.

Relativt uanselig altså, men også relativt hyggelig på toppen som det ikke tar langt tid å gå opp til. Litt utsikt over Maridalen og Maridalsvannet får man også.

Utsikt fra Dausjøberget. Fint, men godbiten kom senere.

Passerte denne hytten/uthuset ved Dausjøberget i tydelig forfall. Man ser flere slike hus eller hytter som ikke har blitt vedlikeholdt rundt om i landet.

Utsikten på Dausjøberget blir derimot ganske liten i forhold til neste post, som er Barlindåsen. Jeg går opp til åsen på stien som går opp fra nordsiden av åsen. Før jeg kom dit passerte jeg en huggorm på grusveien som går opp fra Sandermosen stasjon nedenfor åsen.

Barlindåsen 384.

Mot øst fra åsen ser man Lillomarka, dog er den utsikten mest viet skog. Den virkelige godbiten er derimot utsikten over Maridalsvannet, Oslo, og Oslofjorden bak der igjen. Når jeg står ved posten passerer Gjøvik-banen langs skinnene nedenfor meg.

Sandermosen stasjon skimtes gjennom trærne fra Barlindåsen.

Jeg slår meg ned ved et utsiktspunkt lengre syd på åsen og slapper av i solen med en bok og lunsj, før jeg må haste ned igjen til kveldens høydepunkt. Roger Waters fremfører The Wall Live på Telenor Arena, jeg gleder meg som en liten unge.

Utsikt fra Barlindåsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg