søndag 20. januar 2019

Tromsø International Film Festival 2019

På nytt ventet en tur opp i mørket i nord for å gå på filmfestival. Tromsø International Film Festival (TIFF) har blitt en tradisjon og den må holdes. I år var heller ikke soldagen under festivalen, så det var 'mørkt' hele tiden. Som før så føltes det egentlig ikke som at jeg hadde vært borte når jeg igjen befant meg i filmbyen. Jeg hadde besøk fra Taiwan med på festivalen, June som jeg møtte når jeg gikk Camino Portugues ifjor høst. Hun ville se nordlyset og derfor ble også en kveld og en natt brukt til nordlysjakt. Været var dermed ikke det mest lovende for å se på det magiske lyset, stort sett overskyet hele uken, men det var enkelte åpninger innimellom. Det var det lite av når vi tok ferden fatt, vi endte nesten helt opp nede ved Narvik, da fikk vi se et lite stykke Aurora Borealis utfolde seg på himmelen. På den andre siden, så har jeg alltid hatt en liten trang til å se hvordan det ville være å sitte i en buss eller bil og kjøre ut i mørket som omslutter landet rundt Tromsø, nå fikk jeg gjort det. Tradisjonene med besøk på Blårock, Huken, Café Sånn, Verdensteateret ble såklart holdt i livet. Og det ble også tid til en tur opp mot Fløya med Fjellheisen, i vær som mest av alt bød på snø. Og så var det hele over, like fort som det startet. Som alltid.


Årets prisvinnere var Lykkelige Lazzaro (Alice Rohrwacher, Aurora-prisen), Gunderman (Andreas Dresen, FIPRESCI/Kritikerprisen), Birds Of Passage (Ciro Guerra & Cristina Gallego, FICC/Don Quijote-prisen), The Power Grid (Clara Bodén, Tromsøpalmen), Lykkelige Lazzaro (Alice Rohrwacher, Faith in Film Award), Blindspotting (Carlos López Estrada, Den Norske Fredsfilmprisen), Kvinne På Krigsstien (Benedikt Erlingsson, Publikumsprisen).

Mine fem favoritter fra festivalen var Where Man Returns (Egil Håskjold Larsen), Birds Of Passage (Ciro Guerra & Cristina Gallego), The Sweet Requiem (Tenzing Sonam & Ritu Sarin), Ruben Brandt Collector (Milorad Krstic), Core Of The World (Natalya Meshchaninova).

Birds Of Passage,Ciro Guerra & Cristina Gallego.

Mitt program for 2019:

Antonio One Two Three (Leonardo Mouramateus)
Ruben Brandt, Collector (Milorad Krstic)
The Foundation Of Criminal Excellence (Oskars Rupenheits)
Where Man Returns (Egil Håskjold Larsen)
Birds Of Passage (Ciro Guerra & Cristina Gallego)
Slut In A Good Way (Sophie Lorain)
Winter Flies (Olmo Omerzu)
The Forest (Roman Zhigalov)
The Secret Of Two Oceans (Konstantine Pipinashvili)
Anna And The Apocalypse (John McPhail)
Ulysses & Mona (Sébastien Betbeder)
Aurora (Bekzat Pirmatov)
In My Room (Ulrich Köhler)
Jinpa (Pema Tseden)
The Sweet Requiem (Tenzing Sonam & Ritu Sarin)
Lykkelige Lazzaro (Alice Rohrwacher)
The Cannibal Club (Guto Parente)
In Fabric (Peter Strickland)
American Animals (Bart Layton)
Diamantino (Gabriel Abrantes & Daniel Schmidt)
Core Of The World (Natalya Meshchaninova)
The Most Beautiful Couple (Sven Taddicken)
Bitter Melon (H.P. Mendoza)
The Raven And The Seagull (Lasse Lau)
Climax (Gaspar Noé)
My Masterpiece (Gastón Duprat)
The Realm (Rodrigo Sorogoyen)
Vox Lux (Brady Corbet)
The Chaotic Life Of Nada Kadic (Marta Hernaiz Pidal)
Maya (Mia Hansen-Løve)

(trykk på bildet for slideshow)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg