søndag 23. august 2009

Den Syvende Reisen

Det var engang et norsk it selskap som for syvende gang skulle feire frigjøringen fra et stort svensk troll. Så for å feire dette la de ut på en stor og lang tur for å finne en seter som kunne gjøre dem glade og fete. Men for å finne denne seteren måtte de fare langt over vann og land.

Slik kunne et eventyr om denne turen startet. Hvert år pleier firmaet jeg jobber i å feire det vi kaller for Uavhengighetsdagen, dette etter at vi (de ansatte) for syv år siden kjøpte oss ut av et svensk konsern og ble uavhengige. Temaet for årets tur var eventyr, noe som bragte oss ut på en reise som gikk både til lands og på vann.

På Vikersund steg vi ombord på Krøderbanen og i det strålende været tøffet vi på skinnene på vei mot eventyrer, ombord var det godt stemning. Langs banen løp det allslags huldre og ferdafolk.
Framme ved Krøderen ble det en hvilepause for de som ville det, før man for over vannet i over 50 knop til Villa Fridheim. Der var det dekket opp til grill og servering. Det var satt opp en liten scene hvor det ble holdt en liten tale til oss, hvorpå Toralf Maurstad kom og fortalte litt om denne kjente Peer Gynt og Bøygen. Etterpå bød Frikar opp til dans.

Så bar det til fjells og til seters, dog å kalle endestasjonen for reisen for en seter er å bomme ganske så kraftig på definisjonen. Quality Spa & Resort Norefjell er rimelig langt unna en seter i all sin overdådighet. Igrunn litt for overdådig etter min smak, men jeg har nå en tendens til å foretrekke det litt mer jordnære. Men sant skal sies, så er det et lekkert sted. God mat ble det uansett servert til middag.

Så var det tid for fest og firmaets egne band fyrte opp under rockefoten. For mange ble det feiret til langt ut på natten, selv valgte jeg å gi meg tidlig. Jeg hadde planer om å komme meg opp tidlig neste dag for å få meg en tur.

Jeg sto opp tidlig søndag morgen, spiste frokost og smørte meg en matpakke bestående av et egg og to pannekaker med skinke (sunn til fjells?). Det skulle gå en merket sti opp mot fjellet i retning Høgevarde, selv ville jeg først komme meg opp til den nærmeste toppen fra hotellet. Så jeg la i vei opp lien til fjellkammen istedet. Myrlendt og mye busker og kratt, men ikke til noe spesielt hinder.

Det var et strålende vær. Toppen av Austvarde bød på utsikt i alle kanter, synd jeg ikke hadde mer tid på meg (bussene returnerte relativt tidlig, skulle gjerne sett at de dro litt senere). Fra Austvarde tok jeg ruten i retning Høgevarde langs stien på toppen. Jeg regnet ikke med å ha nok tid til å rekke å komme bort til Høgevarde og tilbake på den tiden jeg hadde til rådighet. Så istedet gikk jeg et stykke før jeg skar av og gikk ned til Fiskeløysingen, et lite vann hvor jeg inntok lunsjen min.

Det var uansett på tide å sette turen tilbake, den tok jeg langs kanten av fjellet. I horisonten kunne jeg forøvrig se Gaustadtoppen. Etterhvert kommer jeg inn på den merkete stien, som jeg fulgte tilbake. Det ble en fin tur på Norefjell, men litt kort.
Tilbake på hotellet rakk jeg å få meg en dusj, pakke og få litt ekstra lunsj fra grillen før det bar på en busstur tilbake til Oslo. Alt i alt ble det en bra tur.