søndag 15. august 2010

Kjentmannsmerket: S.R.K. - 1912 - Steinen - Sappo'r Rekrutt Kompani. 1912

Jeg er tilbake etter å ha hatt kjentmannsferie. Og så bærer det ut igjen for å finne steiner, eller rettere sagt en stein. Mellom Bruvoll og Snellingen i romeriksåsen ble det anlagt en kjerrevei av rekrutter fra Hvalsmoen (ingeniørvåpenet). De jobbet en måned hver sommer og for å markere hvor langt de var kommet plasserte de en merkestein. Posten er merkesteinen for hvor langt rekruttene hadde kommet etter sommeren 1912.

S.R.K. - 1912 - Steinen - Sappo'r Rekrutt Kompani. 1912

Fint vær, så jeg lar fjellskoa mine være hjemme. Dog er de lettere trekking-skoene mine helt utslitte, så det blir en tur i joggeskoene mine. Etter en liten tur på stiene finner jeg fort ut at det er bedre å gå på veiene. Mye jobb for å unngå å bli for våt på beina. For å komme til posten må jeg likevel inn på stien mellom Bruvoll og Snellingen, men som sagt så har jo Sappo'rene (ingeniørsoldater med feltbefestningsarbeid, oppkasting av jordgraver, jordvoller og sprengning som spesialfelt) laget det til en kjerrevei. Det betyr greie forhold for fottøy.

Sølvtjernet, som jeg tok en rast ved på ruten min mellom Grua og Harestua.

Etter å ha tatt steinen i øyesyn og stemplet i heftet så gikk turen ned til Sølvtjernet for å slappe litt av i strålene fra solen. Resten av besøket mitt her oppe i den øverste delen av romeriksåsene ble en rolig gåtur langs skogsveiene ned til Harestua. Jeg startet forøvrig fra Grua, hvor jeg gikk forbi inngangen til Nysæter-gruvene i begynnelsen av turen.

Det spartanske venterommet på Harestua stasjon.

På stasjonen på Harestua noterer jeg meg ellers det rimelig spartanske og sterile venterommet. Og som en liten apropos må jeg nevne at jeg nok en gang måtte plukke opp nedfallsfrukt fra 17. mai, denne gang en ballong i form av en hai.
Dette ble et kortere innlegg, men det skjedde heller lite av interesse på denne lille turen langs veien mellom Grua og Harestua. Jeg nærmer meg 40 poster og må vel snart sette kurs for sørmarka.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg