lørdag 28. august 2010

Bakgårdssalg på Tronsmo

Så var det igjen tid for nytt bakgårdssalg på Tronsmo (26.08-28.08), noe som tilsvarer muligheten for å gjøre et bokkupp. Men i like stor grad er det artig å gå og titte på alt det rare man kan finne av bøker der. Mye interessant, mye som ikke er like interessant og en del man kunne tenkt seg å kjøpe. Det er et populært salg for man må nesten gå i kø rundt bordene med bøkene og de største godbitene går først unna.


Forrige gang endte jeg opp med The Wild Trees av Richard Preston og The Brief History Of The Dead av Kevin Brockmeier. To valg jeg var veldig godt fornøyde med, men de to bøkene er det ikke dette innlegget skal handle om. I år skulle jeg forsyne meg grådigere av bokfatet.

Etter endt bakgårdssalg sitter jeg igjen med følgende fangst. The Sea Of Trees av Yannick Murphy om en jente som vokser opp i en fangeleir på Singapore under den japanske invasjonen, 10 kroner for boken. En stilfullt innbundet bok av den japanske forfatteren Kenzo Kitakata, Ashes, om en yakuza i 40-års krise. Aftermath av Brian Shawver, både ukjent bok og forfatter. Omhandler ettereffektene etter et slagsmål som får uante virkninger for flere enn de involverte i slagsmålet. Daniel Kehlmann er kjent for boken Oppmålingen Av Verden, på salget hadde de Me And Kaminski til en billig penge.

Av ikke-fiksjons bøker plukket jeg med meg en bok om livet på Smith Island i Chesapeake Bay av Tom Horton, An Island Out Of Time. I samme slengen og sjangeren havnet On Persephone's Island av Mary Taylor Simeti også blant fangsten, den omhandler livet på Sicilia. Ellers er jeg spent på å lese om Timothy O'Gradys reise gjennom USA og hans observasjoner av det amerikanske folket i Divine Magnetic Lands.

Til sist havnet The Lost City Of Z av David Grann blant fangsten, denne hadde jeg uansett tenkt å lese fra før. Forteller historien om Oberst Percy Harrison Fawcett sin ekspedisjon for å finne El Dorado. I skrivende stund er denne boken under utvikling for å bli til en film, med Brad Pitt i hovedrollen.

Jeg kom også over American Vertigo av Bernard-Henri Levy, men siden jeg ikke bestemte meg for å kjøpe den med engang måtte jeg se den slippe mellom fingrene. Når jeg kom tilbake var begge eksemplarene i salget borte.

Listen over bøker jeg skal lese ble plutselig mye større.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg