torsdag 6. januar 2011

Keldyke Gorge til Arashan

Tidlig på morgenen den sjette dagen i himmel-fjellene og jeg våknet til en fantastisk soloppgang. Den nederste delen av teltet var helt opplyst når jeg våknet og når jeg stakk hodet ut av teltet for å sjekke ut hva det var ble jeg møtt av et fantastisk syn. Det var ikke snakk om å gjøre noe annet enn å komme seg raskt ut og nyte soloppgangen. Teltleiren lå badet i lyset fra solen mens jeg løp rundt i åsene rundt leiren og nøt den utrolig flotte morgenen.

Etter å ha bivånt den nydelige soloppgangen og morgenen ble det litt tid til å hvile seg litt før frokost og avmarsj for siste etappe. Vi befant oss på 3400 moh og skulle ned til 1800 moh, så hovedsaklig nedover. Været hadde skyet litt over når vi gikk, men skulle lette igjen senere på etappen. På veien ned passerte vi flere typiske setere.

Lunsj inntok vi ved Altyn-Arashan, men først badet vi i de varme kildene der. Jeg og tur- og fjell-guiden fra Kirgisistan våget oss også ut i det kalde vannet fra elven som rant gjennom dalen. Mens vi spiste lunsj kunne vi se Palatkatoppen, den er på 5260 moh og er dekket av snø hele året.

Den siste delen av etappen gikk gjennom hårnålssvingene ned til Arashan. På veien passerte vi et yak-hotell, hva nå enn det er. Ved Arashan ventet det minibusser på oss som transporterte oss til Karakol. Det var en humpete tur på en veldig smal vei, om den kunne kalles vei i det hele tatt. At vi klarte å komme oss forbi en mann med en kjerre og hest syntes i utgangspunktet umulig ut, det gikk merkelig nok. Fremme ved Karakol var fjellturen over og vi startet på den kulturelle delen av turen.

Når jeg tittet hodet ut av teltet om morgenen møtte dette synet meg. Fantastisk.

Selv om det var grytidlig måtte jeg bare ut for å nyte soloppgangen som her bader de grønne åsene ovenfor teltleiren med sollys. Månen lå fortsatt høyt på himmelen.

Det virket ikke som at soloppgangen gjorde noe spesielt inntrykk på hestene, de fortsatte bare å gresse ufortrødent.

Siste teltleir på fjellturen, her fra Keldyke Gorge. Badet i sollys tidlig om morgenen.

Stemning ifra Keldyke Gorge. Flott morgen, men det var kjølig.

Spisse fjelltopper i det fjerne i Himmel-fjellene i Kirgisistan.

På vei ned mot Altyn-Arashan passerte vi enkelte setere, som her. Været hadde skyet litt mer over ettersom dagen tok til.

Altyn-Arashan. Her spiste vi lunsj og badet i varme kilder (inne i det nest nederste huset ned mot elven). Å bade i elven ga en forfriskende motvekt mot de varme kildene. Øl fikk vi kjøpt der og, vi nærmet oss sivilisasjonen.

Dessverre ikke helt tydelig i bildet, men midt i bildet ligger Palatkatoppen på over 5000 meter. Toppen er dekket av snø hele året så den går i ett med den hvite bakgrunnen som skyene dannet.

Det var en fantastisk fin fjelltur i Tien-Shan. Og lengre inn går det i fjell og fjell videre inn helt til Kina.