søndag 13. august 2017

(The Ridgeway) Prolog: Avebury - Overton Hill

Lengde: 6.6km (6.6km), tid brukt: 3:14.
Høyde (start / slutt / høyest): 155moh / 174moh / 190moh.
Vær: Sol og klar blå himmel.


En kort introduksjon til The Ridgeway. Dette er en nasjonal rute som går midt i den sørlige delen av England, vest for London, ruten går fra Overton Hill til Ivinghoe Beacon og er rundt 139km lang. Ruten følger i fotsporene til rundt 5000 år gammel historie da den går på hva som er regnet for å være den eldste veien i Storbritannia. Det jeg hadde sett for meg når jeg bestemte meg for å gå The Ridgewalk var en behagelig vandring hvor jeg overnattet på engelske vertshus underveis, som jo igrunn er pub'er med rom for å si det sånn. Guideboken til Cicerone anbefalte å starte fra Avebury, så jeg gjorde akkurat det. For å komme meg dit tok fløy jeg til London, tok toget til Swindon hvor jeg tilbragte en natt og tidlig om morgenen idag tok jeg en buss til Avebury. Som droppet meg av rett ved siden av en pub (The Red Lion) innenfor en eldgammel neolittisk steinsirkel.

Store stående sandsteiner i Avebury, en del av steinsirkelen.

Ett stort eiketre innenfor sirkelen i Avebury, med bånd festet til grenene, som symboliserer at treet har spesielle egenskaper.

Det er omtrent den perfekte starten på en vandring, med en klar blå sky lagt til som en ekstra bonus. Jeg starter min Ridgeway vandring med å besøke steinsirkelen, som opprinnelig bestod av 98 stående sandsteiner. Stedet er på Unesco sin verdensarvliste, i likhet med sitt mer berømte motstykke, Stonehenge. Mesteparten av steinene står høyt over mitt hode og forekommer i alle mulige slags former. Rett ved siden av steinsirkelen finner man West Kennet Avenue, et gresskledd spor mellom nok en serie av disse store steinene. Opprinnelig var det 100 par av dem. Imponerende.

Avebury stone henge.

West Kennet Long Avenue, ett langt gresskledd spor mellom par av de store stående steinene.

Det finnes ingen offentlige transportmuligheter til den offentlige starten på The Ridgeway, på Overton Hill, nok en god grunn til å starte fra Avebury ved siden av å kunne besøke denne delen av britisk historie. Å starte fra Avebury legger om lag 6km til vandringen, hvis man også besøker West Kennet Long Barrow, en gammel gravhaug på toppen av liten ås. For å komme til Overton Hill, følger jeg instruksjonene i guideboken. Ruten dit er ikke en del av den nasjonale ruten og av den grunn ikke merket i så måte heller. Jeg endte opp med å gå feil en gang senere og måtte gå et lite stykke tilbake for å komme på rett vei igjen.

St. James Church i Avebury, endret av Normanerne, men det høye Angelsaksisk navet er fortsatt bevart

Stien fra Avebury mot Silbury Hill.

Vandringen er behagelig, og tar meg forbi den gamle 40 meter høye åsen Silbury Hill, den største menneskeskapte forhistoriske gravhaugen i Europa, også neolittisk av opprinnelse (dog sent, rundt år 2400 før kristus). Det er ingen tilgang til åsen, men det er fristende å klatre opp til toppen av den og jeg kan se linjer som går ned fra den som indikerer at mange folk har gjort det; men jeg føler at den bør få være i fred, så jeg lar det være. Det er en eldgammel haug og å gå på den kan forårsake erosjon. Istedet gir en kort omvei opp Waden Hill meg en bedre utsikt over åsen og området rundt.

Silbury Hill sett fra Waden Hill.

West Kennet Long Barrow, en gravhaug som dateres tilbake rundt 5500 år. Inngangen er herfra gjemt bak de store steinene i front av gravhaugen.

På toppen av en liten ås rett etter Silbury Hill, omkranset av åkre, ligger West Kennet Long Barrow, nok en levning fra den neolittiske æra som jeg besøker på min vei. Det er et gammelt gravkammer som du faktisk kan gå inn i, med inngangen voktet over av store steiner. Datert fra 3600 før kristus. Alle disse severdighetene har stjelt godt med tid fra dagen.

Inne i West Kennet Long Barrow.

Den siste delen av historien før jeg endelig vil komme til starten av The Ridgeway, er The Sanctuary på Overton Hill. Dens formål er et mysterium, stedet bestod opprinnelig av tømmerstolper, nå ødelagt. Betongblokker markerer nå hvor trestolpene og sandsteinene som dannet de konsentriske sirklene var lokalisert. Stedet var knyttet til Avebury henge via West Kennet Avenue. En bilvei passerer rett ved siden av, på andre siden av veien ligger Overton Hill parkeringsplassen, hvor The Ridgeway endelig begynner.

The Sanctuary på Overton Hill.

Ogbourne St George ->

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg