torsdag 3. august 2017

(Massiv) Dag 16: Soloppgang på Fannaråken

Lengde: 0km (325.2km), tid brukt: 0:00 (126:47).
Høydemetere (opp / ned): 0m (11161m) / 0m (10091m).
Høyde (start / slutt / høyeste): 2068moh / 2068moh / 2068moh.
Vær: Klar blå himmel, soloppgang, noen skyer.


Rundt halv fire om morgenen våkner jeg opp, tilfeldig, og tar en kort titt ut av vinduet. Der åpenbarer det seg en eventyrverden. Ute er det blåtimen, omtrent ingen skyer på himmelen og fjellene rundt Fannaråken stiger majestetisk til værs rundt toppen og hytta. Jeg bare må ut. Alle andre sover. Jeg vurderer å vekke dem, si at dette må de ikke gå glipp av, dette må de få med seg. Ute er det stille. Og det er helt fantastisk.

En klar og kjølig morgenluft møter meg idet jeg går ut av døren. Det er småglatt på steinene utenfor hytta, morgenfrosten som har dannet et tynt lag med is på overflaten. Rundt toppen sover verden. Hurrungane med Storen reiser seg opp sør for meg, jeg kunne knapt se dem igår. Jeg blir ute en lang stund og beundre utsikten før jeg går inn igjen og sover litt til før soloppgang.

Når jeg står opp igjen for å få med meg soloppgangen har det kommet flere skyer på himmelen, men det er fortsatt en flott utsikt over fjellheimen. Himmelen har antatt en rødere farge. Solen er i emning.

Og for en soloppgang det blir, den er som en vulkan som bryter ut i et flammehav. Langs hele randen av skyer bortover horisonten er det en rødlig glans på undersiden. Jeg var først alene ute utenfor hytten, men etterhvert er det noen få andre som også er ute, men de fleste andre bivåner soloppgangen fra hytta. Helt fantastisk. Dette hadde jeg ikke trodd når jeg gikk opp igår. Jeg skal ikke skrive mer, bare la dere få se bildene fra soloppgangen på Fannaråken.













Når jeg sto opp til vanlig tid var toppen oppslukt av skyene igjen, tilbake til hverdagen.

<- FannaråkenKongsdøla ->

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg