mandag 1. august 2016

(Massiv) Dag 1: Haukeliseter - Sandflofossen

Høydemetere (opp / ned): 726m (726m) / 373m (373m).
Høyde (start / slutt / høyeste): 988moh / 1341moh / 1378moh.
Vær: Oppholdsvær i starten, så regn og mye vind, opphold om kvelden.

Massiv er DNT sin nye langdistanse-rute. Navnet har den fått ved at den går igjennom fire massive fjellområder, massivt og iv. Fra Sota Sæter går ruten gjennom Breheimen, Jotunheimen, Skarvheimen og Hardangervidda til Haukeliseter, omlag 350 kilometer lang. Denne sommeren hadde jeg tenkt å rusle rundt på Hardangervidda, endelig få komme meg opp på Hårteigen som har ligget der og lokket meg så mange ganger, men så slo tanken om å gå Massiv meg.

Hjemmelaget vakuum-pakket middag for turen. Fire pakker med ferdig stekt og tørket kjøttdeig, fire poser med Toro gryterett og fire poser med byggrynssalat.

Når jeg derimot sjekket bussen fra Oslo opp mot Dønfoss bru (Skjåk) for idag (mandag), så var det ikke akkurat mange ledige plasser igjen, det var faktisk ingen. Vurderte å ta nattbussen, selv om jeg ikke er videre begeistret for å sitte oppe om natten uten å kunne få sove, noe jeg ikke klarer på buss. Samtidig ligger Sota Sæter rundt 3 mil unna der bussen stopper. På enkelte dager i uken går det en bestillingstaxi, som tar busstakst for turen, men ikke idag. Jeg måtte betale vanlig takst for turen. Siden jeg måtte ta en nattbuss og betale rundt tusen kroner for å komme meg til Sota Sæter, har jeg istedet valgt å snu ruten og starte fra Haukeliseter. Så ble det likevel en tur på Hardangervidda for meg. Jeg har en uke til rådighet, det burde holde for å komme meg til Finse.

Fra starten av Massiv-turen min, på vei opp fra Haukeliseter. Ruten starter egentlig fra Sota Sæter, men jeg har valgt å snu ruten og gå den herfra. Jeg vil bare gå en uke, noe som vil gjøre at jeg kan gjennomføre Hardangervidda-delen av ruten. Oppholdsvær i starten, men mørke skyer truer.

Haukeliekspressen er ikke framme på Haukeliseter før rundt halv fire, så det blir en sen start på meg, etter en god matbit og to øl (?) er jeg avgårde. Min første tur alene på fjellet startet også her fra DNT-hytta ved Haukeli, da husket jeg at stigningen opp føltes som en evig motbakke. Det har blitt lettere med årene.

Utsikt over Loftsdokktjønn, fortsatt kan det skimtes noen glimt av blå himmel innimellom.

Det er oppholdsvær i starten av turen, mye skyer, mange mørke i horisonten, men ikke noe regn. Fint å gå, men når jeg er på toppen av passet nedenfor Vesle Nup, før man går ned mot Mannevatn, kommer regnet. Temperaturen er ikke høy, og i regnet og vinden blir det surt å gå. Nede ved Mannevatn tar regnværet en kort pause, men over mot Holmasjøen tar det seg opp igjen. På min nevnte første fjelltur så teltet jeg nede ved dette vannet, da var det sol og varmt, nå er det alt annet enn det.

Mørke skyer over Haukeliseter når jeg er på vei inn i fjellet, det regner tydelig over DNT-hytta langs E134.

Nedenfor Vesle Nup kom til slutt regnet, for en stakket stund var alt av utsikt i fjellet grått og ugjennomtrengelig. Surt, og kaldt.

Jeg har ikke all verdens tid på meg idag, grunnet den sene starten. Når jeg har kommet til den lille broen som renner over elven ovenfor Sandflofossen gir jeg meg for kvelden, da har klokken blitt kvart over åtte. Det vil fortsatt være lyst en god stund til, men jeg ønsker å ha litt tid om kvelden til å slappe av. Hjemme hadde jeg først tenkt at jeg kunne nå å gå til Simletindvatnet, men så at Holmasjøen ville være mer realistisk, dette ble et greit kompromiss. Ikke bare grunnet tiden. Ved Holmasjøen blåste det kraftig, men kollen som man går over etter vannet, gjør at jeg ligger i le for vinden. Jeg har vært ute i fire timer og rakk å gå rundt 16 kilometer, jeg må si meg fornøyd med det.

Holmasjøen, hit var det jeg tenkte at var mest realistisk at jeg gikk til, men til tross for mørke skyer er det fortsatt lyst nok til å kunne fortsette videre. I tillegg blåste det kraftig her og å telte mer i le var å foretrekke.

Heldigvis har regnet gitt seg for øyeblikket når jeg finner en plass å slå opp teltet, men bakken er våt over alt. Turen hit fra Haukeliseter har likevel vært fin, på tross av været. Jeg har gått her flere ganger, men liker meg veldig godt i denne delen av vidda. Vest-vidda står høyere i kurs enn Øst-vidda hos meg, mere vilt og kupert.

Bekmørkt helt innerst i Holmasjøen, og kraftig vind.

Det største problemet jeg ser med Massiv, er at ruten er lagt opp til å gå forbi flest mulig betjente hytter. Det er vel og bra, ett opphold på en betjent hytte i fjellet er jo en luksus, men for de som ønsker å telte (som meg) byr det på et lite problem. Mat. Ruten går forbi få selvbetjente hytter, hvor det jo er mulig å proviantere på underveis. En annen ting er jo at det blir dyrt i lengden å bo på betjente hytter, når man tenker overnatting, tre-retters middag, frokost, niste og det man drikker av øl og vin (her kan man jo såklart begrense seg). Orker ikke bære mat for en hel uke, så jeg vil basere meg på to opphold på hytter underveis (etter planen Litlos og Krækkja).

Fornøyd med turen selv om det blåser og er surt og kaldt. På vei over kollen mot Sandflofossen, i et opphold i regnværet.

Teltplassen ovenfor Sandflofossen.

Med meg i sekken har jeg middag for fire kvelder. Ikke real turmat eller noe slik. Denne gangen har jeg mekket maten selv. Stekt og tørket kjøttdeig, som jeg har vakuum-pakket sammen med mais og ananas. Fire poser. Så har jeg delt opp to Toro gryteposer i fire middager. I tillegg til å ha vakuum-pakket salat for hver middag. Mens jeg sitter ute og småfryser litt, det er kjølig og definitivt ikke varmt i fjellet nå som nevnt, tilbereder jeg min første middag på turen. Koker opp en av gryteposene i vann, før jeg blander inn en av posene med kjøttdeig, serveres med salat. Det fungerer utmerket og maten smaker ypperlig (nå smaker jo nesten alt godt når man er på fjellet og er sulten men), utsikten til maten er jo og fin.

Middag om kvelden, min hjemmelagde mat føltes vel så god som real turmat. Toro pastagryte med mye kjøttdeig, samt byggrynssalat.

Når jeg har krypet inn i teltet kommer regnet igjen, en lett yr bare. Etter en lang busstur fra Oslo til Haukeliseter og en vandring i vekslende vær, er jeg for sigen til å holde meg lenge våken. At kroppen begynner å bli varm igjen etter å ha pakket meg inn i soveposen hjelper heller ikke på. Det trommer lett på teltduken, utenfor kan jeg høre duren fra elven, øynene lukker seg sakte.

Kart over ruten for første dag på Massiv, fra Haukeliseter til Sandflofossen.