lørdag 7. juli 2018

Gjennom Vestmarka i bilder

En varm lørdag tok jeg turen gjennom Vestmarka. Med rekken av varme dager denne sommeren var det bare å håpe at jeg hadde tatt med meg nok vann til turen. Jeg startet fra veien opp mot Sollihøgda, Skoglund mer spesifikt. Planen min var idag å benytte meg av sjansen som det varme været og knusktørre landskapet gir. En kan nå bruke traséene der skisporene går mer hyppig nå. Myrene er så tørre at man fint kan gå over dem uten å lage gjørme av dem. Fra Mikkelsbonn legger jeg ut på skisporene istedet for fotsporene. Helt til jeg kommer til der fotsporene krysser skisporene opp mot Haveråsen. Haveråsen er nesten en obligatorisk tur å gå i Vestmarka, bjørkeskogen på vei opp og over toppen er nydelig. I midten av Vestmarka ligger Store Sandungen, nesten som et pulserende hjerte. Det er her folket er. I telt og på sykkel. På toppen av Bergsåsen ligger fortsatt restene av militæranlegget med sitt NIKE Luftforsvarssystem, og litt bortenfor har ikke utsikten endret seg heller. Danskebåten er på vei ned Oslofjorden og jeg er på vei ned fra Vestmarka. Går til Asker, der turen ender.

Trestamme med spor av motorsag.

Svartvann.

Der skisporene går etter Kveisemyr.

Opp mot Haveråsen.

Vandring gjennom bjørkeskog på toppen av Haveråsen.

En rødflammende sommerfugl på skogsbilveien rundt Store Sandungen.

Mønstre i en bregne.

Restene av et NIKE Luftforsvarssystem på Bergsåsen, som også kan ha blitt brukt som værvarslingssystem.

Utsikt fra Bergsåsen.

Nedstigning fra Bergsåsen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg