tirsdag 10. juli 2018

Sommertid og liten tur i skauen etter jobb

Med varmen som har bredt seg over den sørlige delen av landet er det igrunn alt for pene dager til å sitte inne på jobb. Nå skal det sies at jeg håper det kommer regn snart, og at det kommer mye. Det trengs. Det er tørt, for tørt. Når det likevel er så fint vær, og en har sittet inne hele dagen og stirret ut på det, må en ut.

Hele dagen har jeg heller ikke på meg, jeg har kvelden til rådighet, og ikke mer, må på jobb igjen neste morgen. Det betyr å komme meg ut i den nærmeste delen av Nordmarka. Fra Brekkekrysset gikk jeg en rolig tur opp til Grinda, på skisporene forbi Frydenlundsdammen til Nedre Blanksjø. Videre opp til Store Åklungen langs Godbekken, og derfra ned til Lille Åklungen. Her var det stille og rolig, bare et par som teltet på en annen odde ovenfor meg. Solen var på vei ned bak åsen, men det egentlig greit. Ikke noe å si på varmen uansett, men ikke for varmt heller. Middag var medbragt, og jeg nøt to kopper med varm te mens jeg leste om The Pennine Way i England. Inspirasjon i fine omgivelser.

Turen ned tilbake til Sognsvann bød på ett rådyr som hoppet ut på skogsbilveien nedenfor meg, før den fort forsvant igjen ved synet av meg. Nede ved Sognsvann var det et flott lys på himmelen og vannet da solen begynte å si takk og farvel for seg. En fin tur og sommer-ettermiddag etter jobb.

Fra blåstien mellom Brekke og Grinda.

Geiterams ved Grinda.

Frydenlundsdammen. Frydenlund Bryggeri skal etter sigende ha skjært ut is herfra om vinteren for å bruke som kjøling om sommerem.

Lys i skogen, på skisporene mot Blanksjø.

Røde farger i lyngen på en liten kolle ovenfor Nedre Blanksjø.

Myrull på en myr der skisporene går opp langs Godbekken.

Store Åklungen.

En liten bukt i Lille Åklungen.

Et uskarpt rådyr på skogsbilveien ned mot Sognsvann.

Sognsvann.

Geiterams.

Kveldssol ved Sognsvann.

Sommerkvelden senker seg over Sognsvann.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg