mandag 13. april 2020

Vandring i coronaens tid (tur #11): Dausjøberget

Idag gikk turen til en tidligere kjentmannspost. Tanken var å ikke gå så langt idag, og heller få slappe av litt hjemme før jeg er tilbake i arbeid imorgen (selv om arbeidet er hjemme og arbeidsveien går fra kjøkkenet til stua). Dausjøberget er en liten ås ikke alle får øye på, kanskje fordi den ligger så nærme. Litt av den typen man ikke ser, fordi den ligger rett foran øynene dine, kanskje. Det er en fin liten ås.

Ikke mye har endret seg her siden forrige gang, med unntak av den falleferdige hytta man går forbi, nå har taket rast helt sammen. Vinden er enda kraftigere idag enn igår. På toppen av Dausjøberget danser trærne, nesten litt febrilsk og. Det er god avstand mellom trærne, de bedriver avstandssosialisering de og virker det som, men i vinden strekker de seg mot hverandre. Terrenget er lett kupert, med noen knauser og bratt ned mot elven nedenfor på vestsiden av åsen.

Like fullt er det noen av knausene her som gir grei ly for vinden, samtidig som de er solvendt. Har åsen for meg selv, men nedenfor på andre siden av elven som renner ned fra Dausjøen kan jeg høre stemmer fra folk. Slapper av, leser, spiser lunsj, drikker te, skjuler meg for vinden.

Når jeg går, begynner andre å komme. Går ned til tuppen av åsryggen og skuer ut mot Dausjøen. Det ble ingen skitur over her denne vinteren. Å starte fra Solemskogen, for så gå opp til Griseputten og videre til Sinober, derfra ned til Movatn og opp mot Finntjern, ta vendingen ned mot Rundmyra og Mobekken og så over Dausjøen, avslutte på Oset ved Kjelsås. Det er en grei runde på kveldstid etter jobb.

Nå er påsken over, og jeg tror egentlig at jeg lar dette være siste tur som jeg legger under vandringer i coronaens tur. Det blir ikke den siste av dem derimot, men nå begynner det nesten å bli normalen.

Denne karen er ikke så glad for å se alle turgåerne passere forbi langs Akerselva.

Den nakne skogen, nær Midtodden ved Maridalsvannet

Mot Sander Gård.

Ble ingen skitur over her denne vinteren, nær Dausjømyra på vei mot Dausjøberget.

Dausjøberget med Nordby og Vårnhus i sikte.

Trivelig terreng på toppen av Dausjøberget.

Bratt ned mot elva fra Dausjøberget.

Sti over Dausjøberget.

Dausjøen med Maridalsalpene i bakgrunnen.

Denne hytta har sett sine siste dager.

Himmel over Maridalsvannet.

På stien opp mot Kollbakkene på Jøssingkollen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg