onsdag 21. september 2011

(Camino Frances) Dag 3: Larrasoana - Pamplona

Lengde: 15.2km (67.6km).
Høyde (start / slutt / høyeste): 498moh / 420moh / 534moh.
Vær: Sol og klar blå himmel.

Den tredje dagen på Caminoen ble en liten nedtur i henhold til de to foregående. Forhåpningene var kanskje høye, men det er noe av en kjent sak at vandringene inn til de større byene på Caminoen skal være kjedelige. Jeg hadde satt Pamplona som målet for dagen, avstanden dit føltes for kort, men jeg hadde lyst til å få sett byen der oksene løper i gatene.

Tidlig om morgenen i Larrasoana.

På ny så sto vi opp tidlig og det var mørkt ute når vi gikk. Både Torsten og jeg hadde glemt å ordne frokost for idag, men Emma hadde vært så påpasselig å ordne det igår. Hun spanderte snilt noe av maten sin på oss to uerfarne pilegrimmer, inntatt nede ved bredden av Rio Arga. Vi gikk samlet videre.

Første strekningen etter Larrasoana gikk gjennom skogen langsmed elven Rio Arga.

Den første delen av dagens rute var fin, men ikke spesielt spennende. Strekningen rett etter Larrasoana var kanskje den hyggeligste, en liten skogsvei langsmed elven. Etterpå vekslet ruten mellom å gå på vei og småveier på hver sin side av Rio Arga. Noen hyggelige smågrender, ellers lite å se. Før vi nærmet oss forstadene til Pamplona krysset vi over en liten ås, vandringen gikk rett ved siden av motorveien og var lite inspirerende. Jeg hadde håpet at Caminoen gikk mer oppe i åsen nærmere naturen, men måtte se det håpet svinne.

I sin egen private bakgård hadde en familie laget en liten kafé. Ved bordet sitter Emma, Torsten, Derek og Benito.

I en liten grend var det en liten ansamling av pilegrimmer i en liten bakhage hvor en familie hadde laget sin egen lille kafé for vandrerne. Vi møtte igjen Derek (Kanada) og Benito (Meksiko) som vi hadde blitt kjent med i Larrasoana igår. Jeg satte til livs en eplepai sammen med appelsinjuice og te.

Emma og Torsten i Irotz.

Vandringen inn til selve Pamplona starter omtrent etter å ha krysset Puente de Arre, vi tok en titt på Convento de la Trinidad basilikaen før vi begynte å gå blant husene til forstadene. Turen var grei nok, vi passerte forbi en del fine bygninger. En kafé bar det megetsigende navnet Km 714, en fin påminnelse om hvor langt vi har igjen å gå.

Det kan bli tørt i Spania, skilt med advarsel om skogbrannfare. Også fint til å bruke som veimerke for hvor Caminoen går.

Framme i Pamplona ble det klart at det ble et lite skille i gruppen, både Emma og Torsten ville gå videre til Cizur Menor, et lite sted fem kilometer videre. De gikk videre sammen med noen av andre pilegrimmene som vi hadde blitt kjent med, som Natalie. Jeg valgte fortsatt å bli igjen, selv om det nå var et vanskelig valg.

Puente de Arre. Bygningen til høyre ligger ved basilikaen Convento de la Trinidad som også huser et herberge.

Både Signe og Christel var ellers fortsatt i Pamplona og vi hadde alle fått plass i det relativt moderne herberget i byen, Albergue Jesus y Maria. De var derimot slitne etter de første dagene og jeg endte opp med å se på byen og spise middag alene. Byens flere tapas-steder var i så måte ypperlig, å kunne sitte å studere menneskemengden mens man slappet av med god tapas og en kald øl.

Noen av husene i Burlada inneholdt noen forseggjorte ornamenter, mens deler av ett veggmaleri er i ferd med å forsvinne.

Litt selskap fikk jeg likevel senere på ettermiddagen, i Signe og Daniel (også fra Danmark). Vi vandret rundt i gatene, i et yrende folkeliv. I enkelte gater satt unge folk på bakken utenfor barene og drakk.

Vandring gjennom gatene i Pamplona.

Jeg endte dagen på en bar som lå på toppen av bymurene. I omegnen rundt kunne jeg se lysene fra husene og forstadene. Lengre bak omrisset av åser og små fjell. Og et sted lå Cizur Menor, der resten av gjengen nå befant seg. Jeg angret litt på at jeg valgte å bli, selv om det var hyggelig i Pamplona. Av en eller annen grunn, klarte jeg aldri å finne den kjente statuen med oksene som løper.

Casa Consistorial, rådhuset i Pamplona.

Vandringen fra Larrasoana til Pamplona var ikke av den spennende sorten og fremkom ikke så mye som noe annet enn en ren transportetappe.

Utsikt fra bymuren til Pamplona om kvelden.