fredag 2. september 2011

Planlegging og forberedelse til langtur

I bakhodet har det lenge gått og surret en idé om å gå en tur på nesten 800 kilometer. Det vil si at idéen ikke går ut på å akkurat gå den distansen, men en bestemt tur. Vi snakker om pilgrimsruten til Santiago De Compostela, og mer spesifikt Camino Frances som den kalles. Ihvertfall den pilgrimsruten jeg har hatt i tankene. Den strekker seg fra St Jean-Pied-de-Port, akkurat nord for Pyreneene, og ender i Santiago De Compostela i den nord-vestlige delen av Spania.

Camino Frances, motiv fra pilgrimsruten mellom St Jean-Pied-de-Port og Roncesvalles.
Foto: Maureen Measure.

Det er en lang tur og ikke gjort i en fei, her måtte det litt planlegging og forberedelse til. Hvordan komme seg til St Jean-Pied-de-Port, hva og hvor mye skal en bære med seg, og hvor langt vil jeg måtte regne med å gå hver dag er noen av spørsmålene man stiller seg. Min far ønsket også å være med på turen, men ønsket ikke å gå fra starten av og heller møte meg mot slutten av ferden. Det betyr at vi må finne et passende sted og tidspunkt å møtes, samt at jeg da er nødt til å komme meg til det stedet innen det gitte tidspunktet.

Først ut, hvordan komme seg til der jeg skal starte pilgrimsferden fra, nemlig St Jean-Pied-de-Port. Dette lille stedet ligger i Frankrike rett ved foten av Pyreneene. Mange tar fly til Paris og nattoget videre til Bayonne, andre fly til Bordeaux og så toget til Bayonne. Fra Bayonne går det et eget tog opp til avreisestedet. Noen reiser også til Pamplona og tar taxi derfra over Pyreneene. Bordeaux er nærmest. Og første sjekk av flypriser, gjorde øynene store. En vei kostet over 6000 kr, for greieste reisemåte om Amsterdam. Billigere om London, men da må man bytte mellom Heathrow og Gatwick, ikke aktuelt. Utvidet søket til andre byer i nærheten, ble ikke noe klokere av det. Så sjekket jeg tur-retur, mer sier jeg ikke.

Jeg har satt av 39-40 dager på turen, det tilsier ca 20 kilometer pr. dag. Noe som burde være overkommelig. Men så er det jo så at steder og herberger ikke akkurat ligger med en fast avstand på 20 kilometer mellom seg. Det kan jo og hende at jeg kommer til et sted som jeg synes er så fint at jeg ønsker å tilbringe litt lengre tid der og. Jeg fant en oversikt over herberger langs pilgrimsruten, med anbefalinger. Denne brukte jeg som utgangspunkt til å sette opp en slags reiserute, da for å prøve å få med meg noen av herbergene som hørtes hyggelige ut.

Hvordan komme seg ned og hvor jeg skal gå er satt (hvor jeg skal gå er nå satt uansett hva jeg setter opp av reiserute), men hva skal jeg gå i og bære med meg? Her er tankene mine enkelt og lett, og være disiplinert med rutiner. Ikke bære for tungt. Få klær med meg, og vaske dem ofte. Gode sko er en nødvendighet (og må nok ta med utstyr for pleie av føtter). Det er ikke den varmeste tiden på året der nede når jeg går, men heller ikke den kaldeste, selv om det vil være kjøligere tidlig på morgenen. Det betyr en lett blanding av tynnere klær og noen litt mer tykke. Og ja, såklart vind- og regn-tøy. Og mer til.

Kjennemerket til caminoen, og som også er tegnet ruten er merket med langs veien.

I Ponferrada vil jeg møte faren min og sammen vil vi gå den siste delen av caminoen til Santiago De Compostela. Forvent to slitne vandrere som kommer til den vakre byen nord-vest i Spania.

Dette er selvsagt bare en komprimert beskrivelse av hva jeg har tenkt rundt turen. Dette skal være en opplevelse og jeg gleder meg veldig.

Neste år lurer GR20 på Korsika i tankene...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg