torsdag 22. september 2011

(Camino Frances) Dag 4: Pamplona - Puente la Reina

Lengde: 23.5km (91.1km).
Høyde (start / slutt / høyeste): 420moh / 350moh / 790moh.
Vær: Noen skyer om morgenen, ellers klar blå himmel.

Opprinnelig hadde jeg tenkt å ta meg en hviledag idag, for å få sett på Pamplona. Den tanken ble i løpet av gårsdagen byttet ut med å istedet gå til Cizur Menor idag. Før jeg hadde lagt meg, var den planen endret til å stå grytidlig opp å gå til Puente la Reina istedet, da jeg regnet med at det var dit Torsten, Emma og de andre ville gå til idag.

Tidlig om morgenen i Pamplona, jeg vandret omtrent alene gjennom de mørke gatene i byen bare opplyst av gatelyktene.

Og tidlig oppe var jeg, jeg var ute av dørene til herberget kvart på sju om morgenen. Gatene i Pamplona var tomme og nesten mørke. Bare de stille gatelysene ga noe lys mens jeg gikk. Likevel var det noen få kaféer som var åpne for morgenfuglene og jeg stakk innom en og kjøpte med meg frokost som jeg puttet i sekken. Jeg likte å vandre omtrent alene i de tomme gatene forbi majestetiske bygninger, parker og den stjerneformede borgen i byen, Ciudadela.

Soloppgang fra Cizur Menor.

I Cizur Menor satt jeg meg oppe på muren til kirken, Iglesia de San Miguel Arcángel, og spiste frokosten jeg hadde bragt med meg mens jeg nøt soloppgangen. Som var utrolig, den reiste seg over Pamplona og farget himmelen rød. Det var et fantastisk øyeblikk. Nedenfor meg kunne jeg se både Signe og Daniel vandre forbi.

I utkanten av Cizur Menor, med utsikt mot Sierra del Perdon, som var innhyllet i skyer om morgenen.

Til min store glede tok jeg igjen Torsten kort tid etter å ha forlatt Cizur Menor, han måtte ha gått fra herberget sitt mens jeg satt oppe og nøt soloppgangen fra kirken. Dessverre fikk jeg samtidig høre at Emma hadde blitt syk og var igjen i den lille landsbyen, hun hadde følte seg dårlig etter middagen kvelden før.

På vei mot Alto del Perdon og rett ved Guenduláin passerer Caminoen forbi denne fredfulle dammen.

Etter Cizur Menor gikk Caminoen gjennom et hyggelig kulturlandskap opp mot Alto del Perdon. Der vi gikk hadde styrkene til Charlemagne overvunnet den muslimske hæren til Aigolando. Det er fredeligere her i disse tider, selv om korset og minnesmerket over den belgiske pilegrimen Koks Frans ga andre assosiasjoner. Blant åkrene rundt oss, passerte vi en fredfull liten dam, ruinene av ett palass, kirke og pilegrimsherberge fra middelalderen (Guenduláin), små grender nedenfor skyggen av vindmølleparken på Sierra del Perdon.

Ruinene av Guenduláin-palasset, med kirke og tidligere pilegrimsherberge.

Caminoen har en rekke med monumenter og steder som man ser fram til å komme fram til. På Alto del Perdon (790moh) står ett av dem, ett monument for pilegrimene som sliter seg over ryggen, en rekke med pilegrimsfigurer fra middelalderen i bronse. På bronsepilegrimene er det skrevet på spansk 'Donde se cruza el camino del viento con el de las estrellas'- Hvor vindens vei krysser stjernenes vei. Utsikten fra toppen av passet er flott.

Pilegrimsmonumentet på Alto del Perdon.

Fra tilgivelseshøyden går Caminoen ned på et ruglete og vondt underlag og tar en forbi de små landsbyene Uterga, Muruzabal og Obanos før Puente la Reina. Underveis ble det bare varmere og varmere jo nærmere vi kom målet for dagen, vi måtte stoppe for forfriskninger i Muruzabal. Mens vi gikk i det tørre landskapet kom det en brasilianer løpende forbi oss, han skulle løpe hele Caminoen på fem dager. Rekorden er visstnok på åtte, han må løpe rundt 160km om dagen for å nå sitt mål.

Utsikt ved veiskilt fra Alto del Perdon i retningen vi gikk mot.

Puente la Reina tar navnet sitt fra den romerske broen som krysser Rio Arga, den samme elven vi krysset igår på veien til Pamplona. Elven har økt i omfang siden sist jeg så den. Broen ble bygget etter et krav fra Doña Mayor, kona til Kong Sancho III, og fikk på grunn av det navnet sitt, Dronningbroen. Seks buer skulle sikre pilegrimenes vandring over elven.

Etter Alto del Perdon gikk deler av Caminoen forbi ett krattlandskap før Uterga.

Den lille byen er hyggelig, men vi gikk tvers igjennom den til herberget vi hadde sett oss ut for natten, Albergue Santiago Apostol. Ett stort gult bygg, som ikke virket helt ferdig, liggende på en tørr slette rett utenfor broen og byen. Det var stekende varmt ute og vi satt i skyggen utenfor og slappet av etter vandringen. Gruppen hadde nå blitt utvidet til å inkludere Claire fra Australia, samt Michael og Avril fra Irland. Michael og Avril skulle bare gå en liten del av Caminoen og var ellers opptatt med matfestivalen i San Sebastian.

Puente la Reina med den velkjente middelalderbroen.

Ettermiddagen og kvelden i Puente la Reina ble fuktig, og det hele startet vel allerede utenfor herberget. Senere forflyttet vi oss inn til sentrum av stedet og spiste middag på en lokal restaurant der, Natalie valgte derimot å spise på herberget. Torsten og jeg kom godt overens med Michael og Avril, så når resten fant det for godt å vende tilbake til herberget, satt vi igjen på en liten bar. Tilbake på herberget fortsatte vi videre ved siden av biljardbordet som sto der. Til slutt, måtte jeg likevel kaste inn håndkleet.

En super dag på Caminoen. Å vandre gjennom de mørke gatene i Pamplona i morgenen, soloppgangen fra Cizur Menor, Alto del Perdon og kvelden i Puente la Reina var alle høydepunkter.

Middag i Puente la Reina. Fra venstre meg, Christoph, Christel, Daniel, Signe, Claire, Torsten og Avril (Michael tok bildet og kom dessverre ikke med på bildet).