fredag 3. juli 2015

Kjentmannsmerket: Oslos Geografiske Midtpunkt, Ved Nedre Blanksjø

Tenkte jeg skulle ta meg en liten løpetur etter jobb. Så kom idéen om å løpe til Oslos geografiske midtpunkt, altså sentrum av Oslo. Og med det menes ikke Oslo by sentrum. Målt etter det beregnede balansepunktet eller arealtyngdepunktet, som å se for seg fylket som ett flatt objekt som balanserer på en tynn spiss. Der Oslo fylke balanserer er det og en kjentmannspost.

Løpeturen starter fra Havnabakken og forsvinner inn i skogen forbi Svartkulp til jeg kommer til Ankerveien, rett ved Nedre Blanksjø. Jeg står altså midt i Oslo sentrum, men det er langt fra et mylder av mennesker her. Stille og rolig. Hører mest meg selv hive etter pusten. Så er det å forsvinne inn i skogen igjen, på stier. Etter en runde under en grønn og blå himmel er jeg nede ved Holstein.

Havnabakken, mang en mosjonist/løper benytter bakken her til motbakketrening.

Mer stemning fra Havnabakken.

Oslos geografiske midtpunkt, ved Nedre Blanksjø.

Blankt vann å speile seg i for solen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg