mandag 11. juli 2011

Til Dovre faller

Siste dag på Dovre og utenfor vinduet er det en morgendis over Dindalen, morgentrollsk stemning. Nå bærer det ut av Dovregubbens rike og ned til sivilisasjonen igjen.

Lys, men trollsk morgenstemning utenfor Dindalshytta siste dagen på turen.

Fint vær i starten når jeg setter ut fra Dindalshytta ned mot Lønsetgrenda. Det nederlandske paret har lagt i vei mot Loennechenbua, etter tips fra meg. Så får jeg bare håpe at de får plass på den lille bua. Det er seterslig i starten. Når jeg kommer til en parkeringsplass melder følelsen av å være ferdig med fjellturen seg. Nå går det bare langs grusveiene ned til Blokkhus og Lønset.

Jeg krysser Driva over en bro, det er et tøft juv der elven renner gjennom dalen under broen. Så kommer jeg opp til riksveien som jeg følger bort til Lønset. Regn slår følge med meg langs veien. Ved Lønset finner jeg en campingplass hvor jeg får tatt meg en dusj. Det føles utrolig godt, og sikkert bedre for andre passasjerer på toget som slipper å ha en som ikke har dusjet på 8 dager ved siden av seg.

Dindalen og Dindalshytta. Jeg legger ut på siste dag av fjellturen og ut av Dovregubbens rike.

På bussen til Oppdal møter jeg på Tore fra Gammelsetra, han er ferdig med sitt opphold på seteren for i år og på vei hjem igjen. Han forteller at det var flere på hytta kvelden før og at det nederlandske paret nok får konkurranse om plassene på Loennechenbua. De andre gikk med telt og, så det er et lite håp.

Driva renner igjennom et tøft juv ved Lønset.

Det blir et kort opphold i Oppdal før jeg setter meg på toget tilbake til Oslo, det var bare komfort-billetter igjen. Tilbake i retning Dovre og Trollheimen var det bekmørkt og toget passerer gjennom et kraftig regnskyll på vei opp i fjellene fra Oppdal. Det letter en del oppe på selve fjellet og ut fra vinduet kan jeg se Snøhetta i det fjerne. Seks dager tidligere sto jeg altså oppe på toppen.

Snøhetta sett fra toget.

Min tur på Dovrefjell er ferdig og jeg må si meg godt fornøyd med turen. Høydepunktene var definitivt å gå over Snøhetta i flott vær (bortsett fra fallet), å se moskus og den utrolig koselige Loennechenbua. Værmeldingen var mildt sagt grått og trist for turen, men bare to av dagene har jeg hatt dårlig vær når jeg har vært ute og gått. En kan bare konstatere at Dovre ikke har falt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

populære innlegg