torsdag 5. september 2013

(GR10) Dag 38: Rulhe - Merens les Vals

Høydemetere (opp / ned): 511m (44095m) / 1646m (43379m).
Høyde (start / slutt / høyeste): 2185moh / 1050moh / 2439moh.
Vær: Nydelig.

Idag ble det en kortere tur, som jeg brukte til å gå i rok og mak. Nok en dag med flott vær, men hyttevaktene på Refuge de Rulhe var klare på at man måtte nyte det mens man kunne, værutsiktene var 'terrible' ifølge dem. Claire har campet litt bortenfor hytta og jeg stakk en tur bort for å si hei etter å ha spist en stor frokost inne.

Utsikt fra Col des Calmettes.

Når jeg forlot hytta blafret bønneflaggene lett i vinden ute. Første del av dagens vandring mot Merens les Vals startet med en stigning opp mot Col des Calmettes (2318moh). Pic de Rulhe ligger ovenfor stien og jeg kan høre stemmer i luften uten å kunne lokalisere hvor de kommer fra. På min venstre side kan jeg se fjellryggene jeg gikk over igår.

Et steinskred blokkerte ruten ovenfor Étang Bleu, sett nedenfor, og man måtte lage en omvei gjennom steinuren rundt.

Ovenfor Étang Bleu har det gått et stort steinskred og ruten havnet midt under det, en omvei har blitt laget gjennom steinuren (markert med varder) for å lede vandrere forbi den usikre delen man må passere. Noe småklatring over og rundt store stein måtte til for å komme tilbake til GR10 igjen. Nedenfor den grå sletten av store stein er det fin grønn dal.

Crête de la Lhasse.

Dagens fineste utsikt kommer oppe ved Crête de la Lhasse (2439moh). Jeg og en liten fugl slapper av ved varden på det høyeste punktet og nyter utsikten. Fra toppen går ryggen videre over noen flotte grønne sletter som jeg godt kunne tenkt meg å vandre over, men ruten vil det annerledes. Den vil ned igjen, og fra nå av går den nedover hele veien til Merens les Vals. Lengre nede ligger det steiner strødd ut over alt som om noen hadde sluppet dem utover landskapet høyt ovenfor.

Ruten går over en felt med flotte fiolette blomster før jeg kan se ned på Étang de Comte ovenfra. Dette lille vannet ligger ikke ved ruten, men jeg går opp til det etter å ha kommet ned til Ruisseau de Mourguillou. Her slår jeg opp teltet for å tørke det i det flotte været, mens jeg selv spiser lunsj og nyter det flotte været.

Utsikt tilbake mot Col des Calmettes og Pic de Rulhe fra Crête de la Lhasse, et helikopter flyr over fjellandskapet.

Når jeg igjen er på vei nedover langs Ruisseau de Mourguillou etter den lange pausen ved vannet ser jeg Claire komme gående ned fra fjellet, så jeg stopper opp langs elven og venter på henne. Vi slår følge den litt mindre spennende turen ned til Merens les Vals. På veien ned møter vi en fyr som tigger etter mat, første gang jeg har opplevd det på fjellet (jeg var tom for mat så hadde ikke noe å gi uansett).

Ved Étang de Comte slo jeg opp teltet mitt for å tørke det, mens jeg slapper av i godværet.

I Merens les Vals tar jeg inn på Gîte d'Etape de Soula som ligger et stykke opp fra sentrum igjen. Claire er en tøff jente med en tung sekk, hun fortsetter videre. Veien opp til Andorra passerer gjennom Merens. Jeg handler inn noe mer mat på en liten landhandel på stedet og tar meg en øl på den ene baren her. Middagen på gîten var veldig god; aperitif, salat, pølser med potetgrateng, ost og kake.

Ruinene av kirken i Merens les Vals. Ytterveggene står, men inne i kirken er det rasert.

Alt bra, bortsett fra værmeldingen for de kommende dagene, som setter meg i tenkebåsen. Meldt tordenvær på ettermiddagen imorgen og hele lørdagen etterpå skal det være tordenvær hele dagen. Ikke gode nyheter med tanke på at jeg må over noen høyereliggende pass de dagene. Men den tid, den sorg, nå får jeg nyte tiden jeg har her.